Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Saturday, October 14, 2006

دلار در هفته ای که گذشت

هفته گذشته را دلار با موفقیت در برابر اکثر زوج ارزها به پایان رساند به طوری که زوج ارز EUR/USD از 1.2594 به 1.2512 کاهش داشت که نشانه قدرت گرفتن دلار می باشد در برابر ین نیز دلار قوی شد و از 118.91 به 119.62 افزایش یافت .
جدای از فضای روانی مثبتی که به نفع دلار در چند هفته پیش بوجود امده خبر هایی نیز به موج تقویت دلار کمک کرد که شاید مهمترین آنها انتشار جزییات (Minute) جلسه بیستم سپتامبر فدرال رزرو(FED) بود .
فدرال رزرو هشت بار در سال تشکیل جلسه می دهد و روال کار این نهاد به این صورت است که در حدود بیست روز پس از جلسه اقدام به اعلام جزییات ان می کند که این خبر یکی از محرکهای اصلی بازار ارز محسوب می شود .
چهارشنبه ساعت 9:30 به وقت تهران این گزارش منتشر شد و محتویات ان حکایت از آن داشت که مقامات اقتصادی امریکا هنوز هم نگرانیهایی نسبت به وضعیت تورم دارند و این مسئله باعث شد تا انتظاراتی که چندی پیش برای کاهش نرخ بهره امریکا در سال 2007 بوجود امده از بین برود و همین مسئله موجب تقویت ارزش دلار شد .
هم اکنون نرخ بهره امریکا 5.25 است و در حال حاضر بازیگران بازار انتظار دارند تا این عدد برای چند ماه آینده ثابت بماند اما چند هفته پیش بواسطه خبر های نه چندان خوب از بازار مسکن و دیگر ارکان اقتصاد امریکا بازار انتظار داشت تا در ماه می 2007 فدرال رزرو 0.25 نرخ بهره را کاهش دهد اما در طول دو هفته گذشته انتظار کاهش جای خود را به ثبات داد و همین مسئله محرک اصلی موتور قدرت دلار بود .
روز جمعه ساعت 4 بعد از ظهر به وقت تهران نیز شاخصی دیگر از اقتصاد امریکا اعلام شد وقوت ان قدرت دلار را شدت بخشید . خرده فروشی (Retail sales) ایالات متحده بسیار بهتر از انتظار ظاهر شد و این مسئله نگرانیهای که در مورد سلامت وضعیت خرده فروشی بوجود امده بود را از میان برد .
لازم به ذکر است که تیتر اصلی (Headline) این خبر به ظاهر ضعیف بود و این مسئله باعث شد تا در حدود سی ثانیه بازار گمراه شود و دلار را ضعیف کند اما این ظاهر ضعیف صرفا به خاطر سقوط 9 درصدی فروش سوخت بود و در باقی بخشها خرده فروشی بسیار قوی ظاهر شده بود . به همین خاطر بازار پس از سی ثانیه سر در گمی به راه اصلی خود که تقویت دلار بود ادامه داد .

چاپ شده در روزنامه همشهری

0 Comments:

Post a Comment

<< Home