Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Monday, July 31, 2006

نگرانی مقامات امریکا از رکود اقتصادی

صبح دوشنبه بازار فارکس در شرایطی کار خود را آغاز کرد که دلار زخم خورده از حوادث هفته های پیش در شرایط روانی مناسبی به سر نمی برد .
مدت زمان بسیاری است که اقتصاد امریکا نشانه های مشهودی از خود نشان داده که حکایت از رکود اقتصادی دارد . این نشانه ها را به سادگی و با چشم غیر مسلح می توان در وضعیت بازار مسکن و بورس امریکا دید . کاهش نسبی شاخصهای بازار سهام امریکا مسئله ای بود که در جلسه 19 جولای بن برنانکی رئیس فدرال رزرو در برابر کنگره به عنوان پاشنه آشیل بن و همکارانش قرار گرفته بود و سناتورهای امریکایی مقامات بانک مرکزی را مسئول این وضعیت می دانستند و با لحنی تند از برنانکی سوال می کردند که چرا با افزایش بی رویه نرخ بهره موجب به وجود امدن این وضعیت شده است . اگر چه بن رئیس نه چندان شایسته فدرال رزرو در جواب گرانی نفت و بالا گرفتن تنشهای جهانی را مسبب کاهش شاخص بورسهای امریکا می دانست و اشاره به این داشت که باقی بورسهای معتبر جهان نیز در شرایط مناسبی به سر نمی برند اما پر واضح بود که 17 مرتبه افزایش نرخ بهره فشار شدیدی به اقتصاد امریکا اورده است .
با توجه و حوادث و اتفاقاتی که در چند هفته پیش رخ داد می توان اینگونه نتیجه گرفت که نگاه مقامات اقتصادی امریکا از مقوله تورم به مسئله پیشرفت متمایل شده و افزایشهای تند و تیزی که به منظور کنترل تورم انجام شد ظاهرا موجب رکود اقتصادی شده و اینک مقامات فدرال رزرو چاره ندارند جز اینکه خطر رکود اقتصادی را جدی تر بگیرند .
بهترین شاهد این مدعا خبر روز جمعه بود . جمعه ساعت چهار بعد از ظهر به وقت تهران تولید نا خالص ملی امریکا برای سه ماهه دوم اعلام شد . این شاخص برای سه ماه اول 5.6 اعلام شده بود که عدد نسبتا قابل قبولی بود اما اقتصاد دانان به دلیل رویت نشانه های اشکار رکود انتظارات خود را تعدیل کرده بودند و برای سه ماهه دوم انتظار عدد 3.00 را داشتند . حتی اگر عدد 3.00 هم اعلام می شد نسبت به سه ماهه اول یک کاهش جدی محسوب می شد اما عدد نهایی از این هم تلختر بود و 2.5 اعلام شد که موجب تضعیف شدید دلار پس از اعلام خبر شد . بنابراین قطعات پازل رکود اقتصاد امریکا تکمیل شد و پس از اعلام این خبر نظر سنجی ها حکایت از ان می کرد که تنها 25 در صد از اقتصاد دانان اعتقاد به افزایش نرخ بهره دارند که این مسئله اگرچه برای فعالان بورسهای امریکا خبری خوش محسوب می شود اما برای خریداران دلار چندان خوشایند نیست .
مهمترین اتفاقات هفته پیش رو اعلام میزان حقوق بگیران غیر کشاورزی(NFP) در روز جمعه و کنفرانس مطبوعاتی جان تریشه رئیس بانک مرکزی اروپا در روز پنج شنبه است .
با توجه به اتفاقات اخیر عدد نهاییNFP از اهمیت فوق العاده ای بر خوردار است قطعا در روز جمعه هفته اینده شاید امواج مرتفعی در بازار خواهیم بود اما اگر بخواهیم به روزهای اینده نظری بیاندازیم باید بگویم که اگرچه در این روزها نیز خبرهای نسبتا مهمی در انتظار بازار است اما تجربه نشان داده هفته های که بازار در انتظار NFP به سر می برد معمولا شایعاتی که در رابطه با این عدد در بازار پراکنده می شود نمودارها را هدایت می کند و خبرهای دیگر در درجه دوم اهمیت قرار می گیرند

چاپ شده در روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 85/5/10 .

0 Comments:

Post a Comment

<< Home