Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Tuesday, July 04, 2006

بازار در انتظار نقش جدید دلار

رفتار پنجشبه گذشته بازار ارز بهترین نمونه برای تبیین مفهوم انتظار یا Expectation بازار بود .
همانطور که همه می دانیم دلار مهمترین بازیگر بازار ارز است که تغییرات آن بر تمامی بازار سایه می افکند اما این بازیگر بزرگ خود متاثر اتفاقات و تحولاتی که مهمترین آنها جلسات تصمیم گیری بانک مرکزی امریکا(FOMC) در مورد نرخ بهره این کشور است . یکی از این جلسات پنجشنبه 29 زوئن ساعت 21:45 (به وقت تهران ) برگزار شد و پس از پایان جلسه اعلام شد که نرخ بهره از 5.00 به 5.25 افزایش یافته است اما بلافاصله بعد ازاعلام این خبر دلار به شدت ضعیف شد .بطوریکه نرخ برابری یورو در برابر دلار ظرف تنها یک ساعت از 1.2531 به 1.2665 افزایش یافت که می توان این حرکت را به عنوان سقوط دلار نام گذاری کرد . حال سوالی که مطرح می شود اینست که با توجه به اینکه سرمایه به سمتی حرکت می کند که بازدهی بیشتری داشته باشد و در بازار ارز نیز پول رایج کشوری قویتر می شود که نرخ بهره بیشتری داشته باشد چرا با وجود افزایش 0.25 واحدی دلار بشدت در برابر اکثر ارزهای اصلی سقوط کرد ؟
در جواب باید شعار همیشگی تاجران بازار ارز را تکرار کرد که : انتظارات این بازار را هدایت می کند نه الزاما خود وقایع .
مدتی است که فدرال رزرو (بانک مرکزی امریکا ) با دو مسئله اساسی که هر دو اهمیت حیاتی برای اقتصاد ایالات متحده دارند مواجه است : پیشرفت اقتصادی و تورم . برای کنترل تورم باید نرخ بهره را افزایش داد اما افزایش نرخ بهره رشد اقتصادی را کند می کند . از طرف دیگر برای تحرک بخشیدن به اقتصاد لازم است که نرخ بهره را کم کرد یا حداقل آنرا ثابت نگاه داشت که این مسئله تورم را افزایش می دهد. بنابراین سیاستگذاران اقتصادی یک جامعه همواره باید بگونه ای نرخ بهره را تنظیم کنند تا هم تورم کنترل شود و هم رشد اقتصادی مختل نشود که که کار بسیار سخت و در بعضی موارد غیر ممکن است تا جاییکه مقامات مجبور به انتخاب یکی و قربانی کردن دیگری می شوند . این دقیقا اتفاقی است که در ایلات متحده در جریان است . مدتی است که اعداد ارقام و شاخصهای مربوط به تورم حاکی از افزایش تورم در قوی ترین اقتصاد جهان است و از طرف دیگر نشانه هایی از کاهش رشد اقتصادی دیده شده است . نگران کننده ترین این نشانه ها وضعیت بازار مسکن است که بخش عظیمی از اقتصاد امریکا را شامل می شود .بنابراین مقامات فدرال رزرو باید بین دو بد یکی را انتخاب کنند یا افزایش تورم یا رکود اقتصادی . با توجه به اینکه نشانه های افزایش تورم قوی تر از علایم رکود بوده اند روسای بانک مرکزی امریکا نگاه جدی تری به تورم انداخته اند و ثبات قیمت را اولویت کار خود در دو سال گذشته قرار دادند و به همین دلیل پنجشنبه گذشته برای هفدهمین مرتبه پی در پی نرخ بهره را افزایش دادند اما مسئاله که توجه به آن ضروری است گرایش تلویحی بیانیه این نهاد به مسئله رکود اقتصادی بود که بازار انتظار آن را نداشت .
ابتدای ماه زوئن بن برنانکی رئیس فدرال رزرو در سخنرانی تند و تیز خود نگرانی خود را نسبت به تورم ابراز کرد در حالی که ظاهرا چندان از اوضاع بازار مسکن و بورس ناراضی به نظر نمی رسید .بن در این میانه تنها نبود و همکارانش نیز بلا استثنا در سخنرانی های خود که در روزهای بعد به مناسبتهای مختلف برگزار می شد همگی نگرانی شدید خود را از تورم ابراز می کردن که تلویحا اشاره ای بود به افزایش نرخ بهره .این سلسه سخنرانیها انتظارات بازار نسبت به افزایش نرخ بهره را بالا برد بطوریکه بسیاری صحبت از رسیدن این عدد به 6.00 را می کردند و نه تنها نسبت به جلسه 29 زوئن بلکه نسبت به جلسه ماه آگوست (ماه بعد ) هم امیدوار شدند تا شاهد افزایش نرخ بهره باشند . اما بیانیه فدرال رزرو در روزپنجشنبه تا حدودی به مسئله رکود اقتصادی جدی تر از گذشته پرداخته بود و اگر چه تورم را نیز در اولویتهای خود داشت اما اولا شاهد تاکیدی که در گذشته می شد نبودیم و دوما از سخنرانیهای مقامات فدرال رزرو اینگونه استنباط می شد که بیشتر از اینها نگران تورم باشند .
بعد از اعلام این خبر بازار که انتظار بیانیه تند وتیز تری داشت دچار شک شد و خریداران دلار (Dollar Bull) بصورت ناگهانی بازار را ترک کردند وطرفداران دیگر ارزها پایکوبی کنان ارزش آنها را بالا بردند . در این میان توجه به بازار طلا نیز خالی از لطف نیست . قیمت طلا نیز از آنجاییکه با ارزش دلار رابطه عکس دارد بعد از اعلام این خبر افزایش شدیدی داشت و از 584 دلار به 615 دلار افزایش پیدا کرد که با توجه به وضعیت تکنیکی نمودار قیمت طلا شاید این حرکت مقدمه موج بزرگتری باشد که در راه است .

چاپ شده در روزنامه شرق
www.sharghnewspaper.com/850413/html/bazr.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home