Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Tuesday, August 15, 2006

بازار در انتظار وضعیت تورم در امریکا

بازار ارز روز دوشنبه را به ارامی پشت سر گذاشت و در این روز شاهد امواج چندان قوی در نمودارها نبودیم و فضای ثبات (Consolidation) بر بازار حاکم بود .
علت اصلی این مسئله اعلام نشدن اخبار درجه اول امریکا و در انتظار بودن بازار برای خبرهای بسیار مهمی در رابطه با وضعیت تورم در ایلات متحده در روزهای جاری بود .
در این هفته در روزهای سه شنبه و چهار شنبه به ترتیب شاخص بهای تولید کننده (PPI) و شاخص بهای مصرف کننده ( CPI) اعلام می شوند که هر دو زیر ذره بین معامله گران قرار دارند . این اهمیت از انجا ناشی می شود که مسئله تورم هنوز هم از دغدغه های اصلی فدرال رزرو (بانک مرکزی امریکا ) محسوب می شود و اگرچه در هشتم اگوست پس از تقریبا دو سال از افزایش نرخ بهره خودداری کردند اما بسیاری از معامله گران هنوز هم اعتقاد دارند که این توقف کوتاه مدت خواهد بود و فدرال رزرو مجددا برای کنترل تورم مجبور به افزایش نرخ بهره خواهد شد .
انتظار فعلی بازار برای این اعداد نسبتا قوی است و یا به عبارت دیگر بازار کماکان انتظار دارد تا مسئله تورم در ایالات متحده به قوت خود باقی بماند که اگر اینگونه شود و اخبار نهایی حکایت از افزایش تورم داشته باشد فشار بر فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بیشتر می شود و بنابراین احتمال قوی شدن دلار در هفته جاری بالا می رود اما اگر اعداد اعلامی چندان قوی نباشد ممکن است اندک اقتصاددانانی هم که کماکان به سیکل افزایش نرخ بهره امیدوارند به اردوی نا امیدان بپیوندند و دلار به قهقرا برود ,سناریویی که از ابتدای 2006 تا کنون بر بازار حاکم بوده است .
روز دوشنبه اگرچه خبر چندان مهمی از ایالات متحده نداشتیم اما نرخ رشد اقتصادی (GDP) منطقه یورو و شاخص بهای تولید کننده (PPI) انگلیس اعلام شد که جزء اخبار نسبتا مهم این دو اقتصاد محسوب می شوند .
GDP اروپا بسیار قوی اعلام شد و این منطقه قوی ترین رشد خود در شش سال گذشته را تجربه کرد . نرخ رشد برای سال گذشته 2.4 اعلام شد در حالی برای سال پیش از ان عدد 2.00 ثبت شده بود که این مسئله حکایت از رشد قابل قبول اقتصاد در این منطقه می کند . درخشان بودن این شاخص تا حدود بسیاری مدیون رشد اقتصادی در المان به عنوان قوی ترین اقتصاد اروپا بوده است . GDP المان نیز دیروز اعلام شد و در سه ماه دوم سال نرخ پیشرفت اقتصادی به 0.9 رسید که نسبت به نیم فصل اول که 0.4 بود افزایش قابل توجهی داشت .
این اعداد و ارقام ارامش خاطر بیشتری به مقامات بانک مرکزی اروپا (ECB) برای افزایش نرخ بهره می دهد زیرا نگرانی اصلی مقامات اقتصادی این منطقه این بود که افزایش نرخ بهره به اقتصاد تازه از بستر برخاسته قاره سبز لطمه می زند و در واقع به همین دلیل بود که برای پنج سال نرخ بهره اروپا در عدد 2.00 ثابت مانده بود .
از دسامبر 2005 بانک مرکزی اروپا اقدام به افزایش تدریجی نرخ بهره کرد و هم اکنون این عدد از 2.00 به 3.00 افزایش پیدا کرده و بسیاری اعتقاد داشتند و دارند که این افزایش که افزایش ارزش یورو از اولین پیامدهای ان بود موجب کاهش قدرت اقتصاد کشورهای منطقه یورو می شود اما اعداد دیروز نشان داد که ظاهرا چنین نشده و مجوزی بود برای ادامه نرخ بهره .
اما با وجود این خبرهای خوب یورو نتوانست در برابر دلار کاری از پیش ببرد که علت ان همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم نگاه بازار به خبر های امریکا بود . رفتار دیروز بازار یک نمونه بسیار روشن از قدرت دلار در عرصه بازار فارکس بود بطوریکه در اروپا نرخ رشد به بالاترین حد در شش سال گذشته می رسد اما بازار اعتنایی به ان نمی کند .
دیورز خبر نسبتا مهمی از اقتصاد انگلستان نیز منتشر شد . شاخص بهای مصرف کننده (PPI) اعلام شد اما بهم بودن این عدد موجب شد تا تاثیر چندانی بر نرخ پوند نداشته باشد . بخش ورودی این شاخص افزایش داشت اما بخش خروجی نسبتا با کاهش مواجه شد که این مسئله موجب شد تا تصویر چندان روشنی از وضعیت تورم در ذهن معامله گران شکل نگیرد و به انتظار اخبار نسبتا مهمتری که در طول هفته از اقتصاد انگلیس اعلام می شود بنشینند . از جمله مهمترین این خبر ها شاخص بهای مصرف کننده (CPI) شاخص خرده فروشی RPI و وضعیت امار کار در این کشور خواهد بود .

1 Comments:

  • salam, kheili vaghate update nakardin, montazeram

    By Anonymous Anonymous, at 10:45 PM  

Post a Comment

<< Home