Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Monday, July 10, 2006

دلار در آستانه موجی دیگر

همیشه در تمامی بازارهای مالی علی الخصوص بازار ارز نوسان و امواج جدید و وجود دارد اما بعضی از امواج همانند نقطه عطف نمودار عمل می کنند و مقدمه یک دوران هستند .
از ابتدای سال جدید دلار بواسطه تغییراتی که در سیاستهای بانک مرکزی این کشوربوجود آمد تحت فشار قرار گرفت اما از آنجایی که هر موج عمری دارد زمانی رسید که بازیگران بازار دلار را بیش از حد ضعیف دیدند و احساس کردند که در شرایط Oversold(بیش از حد فروخته شده ) قرار گرفته اند . این زمان که فاز جدیدی در بازار ایجاد کرد از اواسط ماه می آغاز شد و تقریبا یک ماه و نیم به طول انجامید . در این مدت دلار همانند تیم بازنده ای که دقایقی پس از گل خوردن حالت تهاجمی به خود می گیرد حتی قسمتی از ضرر ها را نیز جبران کرد بطوریکه زوج ارز EUR/USD تا محدوده 1.24 نیز پایین آمد اما جلسه 29 زوئن فدرال رزرو که به نوعی برای طرفداران دلار خوشایند نبود موجب ایجاد موجی شد که به اعتقاد من سرآغاز دوران تضعیف مجدد دلار خواهد بود .
این مسئله بیشتر از آنجا قوت می گیرد که اتفاقات هفته پیش که تقریبا یک هفته پس از جلسه فدرال رزرو رخ می داد کاملا تائید کننده بیانیه تلخ بانک مرکزی امریکا بود .
جمعه گذشته آمار میزان مشاغل اضافه شده به اقتصاد امریکا((Nonfarm Payroll اعلام شد مهمترین شاخص اقتصادی امریکا و در شرایطی که انتظار عمومی این بود که این عدد 160000 اعلام شود خبر نهایی نشاندهنده عدد 121000 بود که به نوعی کمتر از سطح انتظارات بود . بلافاصله بعد از اعلام این خبر دلار در برابر اکثر ارزهای اصلی تضعیف شد اما پس از چند دقیقه کسر بالائی از ضررها را جبران کرد . این مسئله به علت همراه بودن بعضی اعداد دیگر به همراه تیتر اصلی خبر بود. در مورد خبر وضعیت بازار کار امریکا باید گفت که اگرچه تیتر اصلی این خبر چندان خوشایند نبود اما میزان درامد ساعتی کارگران و همچنین ساعات کار هفتگی نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرده بود که به نوعی حکایت از افزایش فشار تورمی بر اقتصاد ایالات متحده دارد.بنابراین اخبار این ماه وضعیت بازار کار امریکا اگرچه سرانجام به ضرر دلار تمام شد اما فی نفسه خیلی نا امید کننده نبود . اما مسئله ای که باید مورد توجه قرار کیرد اینست که چشم بازار تنها به یک خبر نگاه نمی کند و کلیه حوادث را زیر نظر دارد . اگر به روند اتفاقات نگاه کنیم میبینیم که اقتصاد امریکا در مرحله خطرناکی قرار دارد و ادامه افزایش نرخ بهره شاید موجب نوعی رکود اقتصادی در این کشور شود . بنابراین فعلا اعداد ارقام و همینطور اشخاص بر علیه دلار صف آرایی کرده اند و احتمال سقوط بیشتر این ارز در برابر یورو تا مرز1.3 در برابر پوند تا حوالی 1.89 ودر برابر ین زاپن تا مرز110.00 وجود دارد .
مسئله که این احتمالات را افزایش می دهد اینست که در بازار فارکس تنها یک ارز معامله نمی شود بلکه زوج ارزها مورد معامله قرار می گیرند . شاید این از بخت بد دلار باشد که بانک های مرکزی کشورهای مالک ارزهای مقابل مثل بانک مرکزی اروپا وبانک مرکزی زاپن در اندیشه افزایش نرخ بهره هستند .
هفته گذشته جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) برگزار شد و اگرچه نرخ بهره این منطقه در عدد 2.75 ثابت باقی ماند اما کنفرانس مطبوعاتی جان تریشه رهبر این بانک حکایت از عزم جدی مقامات این بانک برای مبارزه با تورم می کرد . او در سخنان خود اشاره به این داشت که ما بشدت مراقب (Strong Vigilance) تورم خواهیم بود .لغت بشدت کار خود را کرد و در حین این بیانیه بورو ضربه ای دیگر به دلار زد . بانک مرکزی اروپا برای مقابله با تورم ایجاد شده در این منطقه از اواخر سال 2005 دوران افزایش نرخ بهره را آغاز کرده و تا کنون در سه نوبت آن را از 2 به 2.75 رسانده است . با توجه به پیش بینی های مثبت در رابطه با رشد اقتصادی و همینطور افزایش تورم و بالا رفتن قیمت نفت پیش بینی می شود که چند نوبت دیگر شاهد افزایش این عدد باشیم .تنها عاملی که ممکن است مانند ترمز در برابر سیکل افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا عمل کند افزایش ارزش یورو است . بر اثر قدرت گرفتن یورو بخش صادرات این منطقه آسیب میبیند و چون کل این اقتصاد متکی بر صادرات است بنابراین ممکن است بالارفتن نمودار یورو برای اقتصاد اروپا گران تمام شود .اتفاقی که زمانی نه چندان دور در اواخر سال 2004 رخ داده بود . هنگامیکه نرخ یورو در برابر دلار از عدد 1.3 بالاتر رود مقامات اقتصادی این منطقه احساس نگرانی می کنند و پایینتر از آن را به عنوان منطقه آرامش (Comfort zone) می شناسیم . با توجه به اینکه هم اکنون در ناحیه 1.28 بسر می بریم فعلا فرصت کافی داریم تا به شکاف پدید آمده میان بانک های مرکزی امریکا و اروپا فکر کنیم و مشکلات ناشی از گرانی یورو را به فرصتی دیگر واگذار کنیم .

0 Comments:

Post a Comment

<< Home