Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Tuesday, June 27, 2006

پوند در عزای والتون

هفته پيش ديويد والتون از اعضاي كميته تعيين سياستهاي پولي بانك مركزي انگلستان (MPC) در گذشت . اين كميته شمال 9 عضو مي باشد كه هر ماه يكبار تشكيل جلسه مي دهد و در باره نرخ بهره انگلستان تصميم گيري مي كند . بعد از اتمام جلسه اگر نرخ بهره تغيير كرده باشد و يا مقامات اين بانك به رهبري آقاي كينگ (King) سخناني كه نشاندهنده عزم مسئولين براي تغيير نرخ بهره باشد بر زبان رانده باشند ارزش پوند تغيير مي كند .به عبارت ديگر تشكيل اين جلسه شايد يكي از مهمترين وقايعي باشد كه تاثير مستقيم بر ارزش پوند دارد اما واقعه اي كه شايد از آن هم مهمتر باشد اعلام جزييات اين نشست است كه حدودا دو هفته بعد از جلسه به اطلاع عموم مي رسد .
روش تصميم گيري در مورد نرخ بهره به اين صورت است كه 9 عضو MPC پس از بحث و تبادل نظر راي خود را مبني بر كاهش افزايش و يا عدم تغيير نرخ بهره صادر مي كنند و اكثريت آرا تعيين كننده است . تركيب آرا از عواملي است كه تاثير شديدي بر نرخ پوند دارد به عنوان مثال در آگوست گذشته اين نهاد تصميم به كاهش نرخ بهره گرفت و آنرا از 4.75 به 4.5 رساند كه موجب تضعيف پوند شد اما دو هفته بعد كه جزييات جلسه اعلام شد بازار دريافت كه تركيب آرا 5-4 بوده است و يا به بيان ديگر 5 نفر به كاهش و 4 نفر به ثبات نرخ بهره راي داده اند و كينگ كه رياست بانك مركزي امريكا و اين كميته را بر عهده دارد به ثبات نرخ بهره راي داده است. بنابراين طرفداران پوند اين تركيب را قاطع ندانستند و بعد از اعلام اين خبر پوند تقويت شد . موردي كه ذكر شد نمونه اي است كه هر ماه تكرار مي شود و در تاريخ مشخصي كه براي اعلام جزييات جلسه MPC زمان بندي شده فعالان بازار به انتظار نتيجه تركيب آرا مي مانند و بنا به تغييراتي كه در آن اتفاق مي افتد پوند قوي يا ضعيف مي شود .
از آگوست گذشته تا كنون بانك مركزي انگليس در تمامي جلسات خود بلا استثنا نرخ بهره در عدد 4.5 ثابت نگه داشته و از كاهش يا افزايش آن خودداري مي كند اما اين ثبات به معني ثبات ارزش پوند نبود چون همانطور كه مشهور است اين بازار را انتظارات (Expectation) هدايت مي كند نه الزاما خود وقايع . بنا براين با اينكه اين نرخ ثابت مانده اما در اين مدت پوند دچار تغييرات زيادي شده كه يكي از دلايل آن تركيب آرا در MPC بوده است .
نيكل عضوي بود كه هميشه به كاهش نرخ بهره راي مي داد و تا چندي نتيجه آرا 8-1 بود .(8 نفر به ثبات و نيكل به كاهش نرخ بهره راي مي دادند ) و احساسات بازار نيز تمايل به كاهش داشت .به عبارت ديگر بازار اعتقاد داشت اگر تغييري در نرخ بهره انگليس روي دهد در جهت منفي است نه مثبت . اما حدودا از دو ماه پيش به تدريج انتظارات بازار اول شد و با وجود اينكه كماكان اكثر فعالان بازار انتظار ثبات نرخ بهره را دارند اما اعتقاد عمومي بر اين است كه اگر تغييري رخ دهد در جهت مثبت است . اولين كسي كه جرات كرد راي خود را در جهت افزايش نرخ بهره صادر كند ديويد والتون بود . در جلسه ماه قبل در شرايطي كه بازار انتظار داشت همانند جلسات گذشته نيكل به كاهش و ديگران به ثبات نرخ بهره راي دهند پس از سالها هر سه مورد (كاهش افزايش ثبات ) در آرا MPC ديده شد . ديويد والتون اعتقاد داشت كه نرخ بهره بايد افزايش پيدا كند . بعد از اعلام اين خبر با توجه به اينكه بازار مي دانست كه دوره نيكل به اتمام رسيده و از ماه بعد در تركيب اعضا نخواهد بود طرفداران پوند اميدوار شدند كه تمايلات اعضاي MPC به افزايش نرخ بهره است و به همين دليل پوند تقويت شد . در جلسه اخير نيز والتون مجددا تنها كسي بود كه راي به افزايش داد . بنابراين بازار شاهد دوراني بود كه بر خلاف چند ماه گذشته كه اكثريت راي به ثبات مي دانند و يك نفر كاهش را مد نظر قرار مي داد , اكثريت مجددا راي به ثبات مي دهند و يك نفر راي به افزايش كه اين براي خريداران پوند بسيار خوشحال كننده بود .
اما ديويد والتون كه بسياري اميد داشتند نظر ديگر اعضا را نيز به افزايش نرخ بهره جلب كند هفته گذشته بصورت ناگهاني در گذشت . بعد از اعلام اين خبر پوند ضربه سختي خورد و در برابر ديگر ارزها ضعيف شد .
در شرايطي كه عموم اعضاي MPC اعتقاد به ثبات نرخ بهره دارند درگذشت والتون مي تواند چند ماهي تصميم بانك مركزي انگليس براي افزايش نرخ بهره را به تعويق بياندازد و به همين دليل پوند به عزاي مرگ حامي خود نشست .
چاپ شده در روزنامه شرق
www.sharghnewspaper.com/850406/html/bazr.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home