Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Wednesday, April 25, 2007

1 پوند = 2 دلار

روز سه شنبه 17 آوریل ارزش پوند در برابر دلار از عدد 2 گذشت . به عبارت دیگراز آن زمان برای خرید هر پوند باید دو دلار پرداخت کرد که در 15 سال گذشته بی سابقه بوده است .

گذشتن از اعداد مهم بسیار برای فعالان بازار مهم است به همین دلیل این روزها در اکثر محافل تحلیلگری بازار ارز، بحثها پیرامون پوند جریان دارد و سوال اصلی اینست که آیا پوند بیش از حد خریده (Over bought) شده و در آستانه یک موج اصلاحی بزرگ است و یا روند خود را رو به بالا ادامه می دهد ؟

اگر بخواهیم دلایل اصلی قدرت گرفتن پوند در برابر دلار را بررسی کنیم باید به سیاستهای بانک مرکزی امریکا (FED) و بانک مرکزی انگلستان (BOE) رجوع کنیم .

در این مقاله قصد بحث پیرامون مسائل مربوط به FED را ندارم و خوانندگان را به مقالات قبلی مرتبط با این موضوع ارجاع می دهم و صرفا به گفتن این جمله بسنده می کنیم که از اواخر سال 2005 سیاست فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره به ثبات آن تغییر یافت که این مسئله دلیل اصلی تضعیف دلار در سال گذشته بود .

اما در آنسوی اقیانوس اطلس اوضاع این چنین نبود . افزایش توامان رشد اقتصادی و تورم باعث شد تا مقامات اقتصادی انگلستان که در سال 2005 و حتی اوایل 2006 برای مبارزه با رکود اقتصادی به کاهش نرخ بهره فکرمی کردند ، تغیر عقیده دهند و افزایش را در دستور کار خود قرار دهند .

شاید یکی از اولین کسانی که نشانه های افزایش جدی تورم در اقتصاد انگلستان را دید دیوید والتون بود که در جلسه ماه جولای 2006 رای به افزایش داد . این رای او اگرچه تنها رای بود و نتوانست کار چندانی در مقابل 8 رای مقابل خود بکند اما سرآغاز پدیدار شدن نگرانی از تورم در اعضای کمیته تصمیم گیری در رابطه با نرخ بهره (MPC) انگلستان بود .

اگر چه والتون 43 ساله چند روز بعد بصورت کاملا ناگهانی در گذشت و طرفداران افزایش نرخ بهره را سوگوار کرد اما اعضای کمیته MPC نرخ بهره را در جلسه ماه بعد 0.25 افزایش دادند .



این افزایش کاملا غیر منتظره بود و به همین دلیل رشد ناگهانی پوند را بدنبال داشت و از آن زمان تا کنون نگرش غالب بازار به سمت افزایش نرخ بهره سوق داد که این مسئله اصلی ترین دلیل افزایش ارزش پوند است .



حال سوال اصلی اینست : آیا این نگرش ادامه دارد ؟



در جواب باید گفت علت اصلی افزایش نرخ بهره در چند ماه گذشته افزایش تورم بوده است . آستانه تحمل نرخ تورم برای بانک مرکزی انگلستان 2در صد است (شاخص بهای مصرف کننده دوره سالیانه CPI (YoY)) اما در حال حاضر چندین ماه است که با وجود افزایش نرخ بهره این عدد بالاتر از 2 است . میزان بالاتر بودن نیز چندان ناچیز نیست . آخرین باراین عدد بسیار بالاتر از عدد نرمال (2 درصد ) 3.1 در صد اعلام شد .

این آخرین بار سه شنبه 17 آوریل بود که پوند را از مرز عدد 2 در برابر دلار گذراند .

طبق قوانین انگلستان گذر تورم از عدد 3.0 رئیس بانک مرکزی را ملزم می کند تا به وزیر دارایی نامه ای سرگشاده بنویسد و دلایل آنرا توضیح دهد .

کینگ نیز در نامه که برای بروان نوشت افزایش قیمت غذا ، سوخت و اسباب و اساس منزل را علت اصلی این مسئله دانست اما چیزی برای بازار مهم است اینست که برای مقابله با آن چه می توان کرد ؟

از آنجایی که تنها راه حل قابل قبول افزایش نرخ بهره است لذا از هم اکنون یک مورد افزایش نرخ بهره در جلسه ماه می در قیمت پوند لحاظ شده است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان برای ماههای بعد نیز باید انتظار افزایش را داشت .

جدای از اعلام تورم و تاثیر آن بر ارزش پوند جزییات جلسه ماه اوریل کمیته MPC نیز اعلام شد که بازار را شوکه کرد . در این جلسه 7 نفر به ثبات و دو نفر به افزایش نرخ بهره رای داده بودند . جدای از اینکه دو عضو به افزایش رای داده بودند که این خود بسیار مهم است و نشاندهنده بوجود امدین تفکر افزایش نرخ در میان اعضا است اقای بلانچ فلاور نیز که نوبت پیش به کاهش رای داده بود از نظر خود برگشت و به ثبات رای داد .

این گزارش صراحتا دال بر بوجود امدن تفکر قوی در MPC دال بر افزایش نرخ است و ان هنگام این مسئله جدی تر می شود که توجه کنیم که این رای گیری هنگامی انجام شده که اعضا از شاخص تورم و نامه کینگ به بروان بی خبر بودند .

اگر نگاهی به دیگر بخشهای اقتصاد انگلستان بیاندازیم می بینیم که در این دوره اقتصاد این کشور بسیار سالم است و مقامات بانکی احتمالا چندان نگران ضربه خوردن اقتصاد ناشی از افزایش نرخ بهره نخواهند بود .

در گذشته های دور یعنی سالهای 90 و 92 پوند برای گذر از عدد 2 تلاش کرده بود اما موفق نشد بهمین دلیل بسیاری اینگونه می اندیشند که این بار نیز چنین نخواهد کرد .

اما اگر به فضای حاکم بر اقتصاد ان زمان انگلستان و حال نگاه کنیم متوجه تفاوت بنیادین ان و قدرت فعلی ان نسبت به 15 سال گذشته می شویم بنا بر این به اعتقاد من پوند در مسیری بی بازگشت قرار دارد و احتمال قوی تر شدن آن تا 2.2000 وجود دارد .

چاپ شده در روزنامه همشهری

0 Comments:

Post a Comment

<< Home