Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Saturday, April 14, 2007

اجلاسگروه هفت و ین

روز جمعه سیزدهم آوریل در حدود ساعت 17 به وقت اروپای مرکزی (CET) ین بصورت ناگهانی در برابر ارزهای اصلی منجمله دلار ، پوند و یورو بشدت تضعیف شد .
علت اصلی این موج بگوش رسیدن شایعاتی در رابطه با اجلاس گروه 7 بود .
در این جلسات که این بار در واشنگتن برگزار شد مقامات اقتصادی هفت کشور پیشرفته جهان گرد هم می ایند و به بحث و تبادل نظر در رابطه با اقتصاد جهانی می نشینند . صحبتهای مقامات این گروه بر تمامی ارکان اقتصادی جامعه جهانی من جمله بورسهای منطقه ای تاثیر خاص خود را دارد اما اگر از زاویه بازار ارز به ان نگاه کنیم باید پذیرفت که عمده تاثیر ان بر ین می باشد .
علت اصلی این مسئله اینست که کشورهای غربی (امریکا و اتحادیه اروپا ) از پایین بودن ارزش ین و یوان به واسطه لطمه ای که به اقتصاد انها می زند چندان خشنود نیستند و همواره تلاش بر قوی کردن این دو ارز دارند . اجلاس گروه هفت معمولا محل مناسبی برای برای گله کردن غربی از نژاد زرد بوده که این گلایه ها اگر از طرف بازار جدی تلقی شود معمولا افزایش ارزش ین را به همراه داشته است .
برای این دوره نیز تقریبا تمام هفته گذشته بازار در انتظار اخبار مربوط به این اجلاس نشسته بود بطوریکه روز جمعه اخبار بسیار مهمی از اقتصاد ایالات متحده داشتیم اما کاملا از طرف بازار نادیده گرفته شد .
اما حدود ساعت 17 بوقت اروپای مرکزی شایعاتی در بازار دال بر اینکه وزرای اقتصادی شرکت کننده در این اجلاس در رابطه با ین سخنی نخواهند گفت پیچید که کاهش سریع ارزش ین طبیعی ترین عکس العمل بازار بود .
بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش اخیر نرخ بهره ژاپن از 0.25 به 0.5 ، کاهش تورم در این کشور و به مجددا به مرز نگران کننده نزدیک شدن این اعداد و همین طور عدم دخالت بانک مرکزی ژاپن در بازار برای تضعیف ین چه بصورت عملی و شفاهی (Verbal) موجب شده تا مقامات اقتصادی دیگر کشورها با مقامات ژاپنی هم نوا شوند و انتظار زیادی از بانک مرکزی ژاپن برای افزایش سریع نرخ بهره (تنها درمان ضعف شدید ین ) نداشته باشند .
این در شرایطی است که فوکوئی رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که انها قصد دارند تا نرخ بهره را به ارامی (gradually) در جهت واقعیات اقتصاد ژاپن تعدیل کنند . این جمله بارها و بارها از زبان او شنیده شده و اگرچه دفعات اول امیدوارانه (Hawk) تلقی می شد اما بعد از گذشت چندی همه می دانستند که این جمله الزاما به معنی افزایش نرخ بهره نیست و شاید تنها برای کم کردن فشار اروپایی ها گفته می شود .
بنابراین با توجه به تورم پایین ژاپن و ندیدن نشانه های قابل قبول دال بر افزایش ان و همینطور پذیرفتن واقعیات اقتصادی ژاپن از طرف دیگر کشور ها و کم کردن فشار برای بالا بردن ارزش ین احتمال آغاز موج جدیدی از سقوط ین بسیار محتمل است .
اگر به تاریخچه اجلاس گروه 7 نیز نظری دوباره بیاندازیم خواهیم دید که تاثیر این جلسات معمولا چند ماهه است .
چاپ شده در دنیای اقتصاد
www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=38921

0 Comments:

Post a Comment

<< Home