Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Tuesday, December 19, 2006

تحلیل هفته

هفته گذشته دلار دربرابر اکثر ارزها من جمله یورو قوی شد و اگر در دو روز ابتدای هفته (دوشنبه وسه شنبه ) کمی ضعیف شد اما موج قدرتمند سه روز پایانی هفته ضررهای ابتدای هفته را جبران کرد .
دوشنبه اولین روز هفته خبر چندان مهمی نداشتیم و موج تضعیف دلار در این روز بیشتر نوعی موج اصلاحی نسبت به قدرت گرفتن بیش از حد آن پس اعلام شاخص NFP(لیست حقوق بگیران غیر کشاورزی ) بود . پس از موج تضعیف کوچکی که بر علیه دلار در روز دوشنبه براه افتاد بازار به انتظار جلسه FOMC(نهاد تصمیم گیرنده در رابطه با نرخ بهره امریکا ) نسشت و سکوت ، انتظار و عدم نقدینگی (Illiquidity) فضای حاکم بازار در آن چند ساعت بود و آنچنان این فضا سنگین بود که اعلام خبر تراز تجاری امریکا که بسیار امیدوارکننده تر از حد انتظار هم بود نتوانست برای دلار کار چندانی بکند و بازیگران بازار ترجیح دادند تا قبل از خواندن بیانیه (Statement) فدرال رزرو اقدام به انجام معاملات جدید نکنند .
جلسه بانک مرکزی امریکا بالاخره در ساعت 22:45 سه شنبه به وقت تهران بیانیه مقامات این نهاد منتشر شد که تضعیف دلار اولین پیامد آن بود .
اگرچه نرخ بهره ایالات متحده همچنان در عدد 5.25 ثابت ماند اما بیانیه صادر شد از طرف فدرال رزرو ظاهرا چندان فعالان بازار را خشنود نکرد و انتظارات در رابطه به یک مورد کاهش این عدد در فصل اول سال 2007 را بالا برد .
متن این بیانیه چندان تفاوتی با بیانیه قبلی نداشت اما اضافه شدن لغت اساسی (Substantial) به وخامت اوضاع بازار مسکن (Cooling House Market) تنها تفاوت آن با گذشته بود که برای دلار گران تمام شد و ارزش آن را در برابر یورو از 1.3230 به حدود 1.3290 رساند . اما با نگاه دقیق تر به شرایط متوجه می شدیم که آنچنان تفاوتی در جبهه گیری مقامات فدرال رزرو نکرده است و شاید به همین دلیل بود که موج چندان بزرگی بعد از این خبر براه نیافتاد و بازار ترجیح داد دوباره سکوت کند و به انتظار اعلام خرده فروشی (Retail Sales) بنشیند .
اعلام نهایی این خبر و قویتر از انتظار بودن آن و احتمال نوعی فضای پشیمانی در بازار بعد ضعیف کردن دلار پس از بیانیه فدرال رزرو باعث شد تا موج مهیبی پس از اعلام میزان خرده فروشی به نفع دلار براه بیافتاد و نه تنها تمامی ضرر های دلار در روز سه شنبه را جبران کند بلکه سر آغاز حرکتی شود که در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز ادامه پیدا کند .
روز پنجشنبه خبر چندان مهمی نداشتیم و بازار متاثر از رفتار روز چهارشنبه به تقویت دلار ادامه داد ولی روز جمعه دو خبر بسیار مهم را انتظار می کشیدیم .
ابتدا CPI(شاخص بهای مصرف کننده(امریکا که خبر بسیار مهمی محسوب می شود و خبر مهم دیگر شاخص TIC یا خالص خرید اراق بهادار امریکا توسط خارجیها که به فاصله نیم ساعت پس از CPI اعلام شد .
ساعت 17:00 به وقت تهران CPI اعلام شد و کمی ضعیف تر از حد انتظار بودن آن موجب تضعیف مقطعی دلار شد اما بعد نیم ساعت و اعلام قدرتمند شاخص TIC دلار بشدت قوی شد بطوریکه در برابر یورو به حد 1.3065 رسید که تنها حدود 100 واحد (PIP) بالاتر از خط 1.2977 قرار دارد .
خط مهمی که پس از 6 ماه انتظار چندی پیش در جعه شکر گزاری شکست و با توجه به نزدیکی دلار به این عدد بسیاری از معامله گران به این فکر فرو رفته اند که آیا بازار از شکستن این خط پشیمان شده و دوران تضعیف دلار به پایان رسیده ؟
به اعتقاد من هنوز زود است که موج د. هفته اخیر تقویت دلار را چندان قدرتمند بدانیم سیاستهای مقامات FED وECB همچنان مثل قبل ثابت است و بنا بر این وگرایی بوجود امده بین سیاستهای این دو بانک کماکان وجود دارد و تا زمانی که خط 1.2970 با قدرت به سمت پایین شکسته نشده در محدوده Dollar Bearishness یا موج نزولی دلار قرار داریم .

4 Comments:

  • با سلام
    جناب امینی هراز گاهی 1 سری به وبلاگت میزنم ومطالبت رو میخونم
    ایندفعه گفتم 1 کامنت بذارم خسته نباشیدی بگم
    خیلی عالیه جدی میگم ولی اگه بشه زودتر بیای و وقت کنی اپ کنی دیگه محشر میشه
    دمت گرم

    By Anonymous Anonymous, at 12:12 AM  

  • با سلام
    جناب امینی هراز گاهی 1 سری به وبلاگت میزنم ومطالبت رو میخونم
    ایندفعه گفتم 1 کامنت بذارم خسته نباشیدی بگم
    خیلی عالیه جدی میگم ولی اگه بشه زودتر بیای و وقت کنی اپ کنی دیگه محشر میشه
    دمت گرم

    By Anonymous Anonymous, at 12:18 AM  

  • آقاي اميني
    با سلام
    با آرزوي مزيد توفيق اميدوارم بلاگ شما هرروز بهتر شود

    By Anonymous Anonymous, at 9:27 PM  

  • بسیار عالی

    حیف به روز نیست

    موفق یاشید

    By Anonymous Anonymous, at 1:26 PM  

Post a Comment

<< Home