Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Monday, June 12, 2006

قوي ترين صعود دلار در سال 2006

هفته گذشته (پنجم تا نهم ژوئن ) دلار قوي ترين صعود خود در سال 2006 را در برابريورو و پوند تجربه كرد و در برابر ديگر ارزها من جمله ين هفته موفقي را پشت سر گذاشت .بطوريكه نرخ برابري زوج ارز EUR/USD از 1.2976 به 1.2639 سقوط كرد وبه عبارت ديگر دلار چيزي در حدود 340 پيپ (هر 1 PIP يك ده هزارم واحد برابري است ) در برابر يورو قوي شد. اوضاع پوند از يورو هم غم انگيز تر بود بطوريكه زوج ارز GBP/USD از 1.8877 به 1.8365 سقوط كرد كه حكايت از صعود 500 پيپي دلار در برابر پوند مي كند . ( چون دلار در مخرج اين زوج ارزها قرار دارد كم شدن نرخ برابري در آنها نشاندهنده افزايش ارزش دلار است ) .
قدرت گرفتن دلار در هفته پيش در شرايطي بود كه در روز جمعه دوم ژوئن وضعيت اشتغال امريكا اعلام شد و بر خلاف انتظار بسيار ضعيف تر از انتظار بازار بود و در شرايطي كه عموم اقتصاددانان انتظار داشتند تا تعداد حقوق بگيران غير كشاورزي (Nonfarm payrolls) 170000 اعلام شود اين شاخص رقم 75000 را ثبت كرد و موجب تضعيف شديد دلار در آن روز شد .
شنبه و يكشنبه , سوم و چهارم ژوئن بازار تعطيل بود و از روز دوشنبه كه بازارهاي مالي جهان از خواب دو روزه برخاستند دلار صعود بي رحمانه خود را آغاز كرد و نه تنها ضررهاي بعد از اعلام NFP را جبران كرد بلكه از آن هم فراتر رفت . بسياري اعتقاد دارند دلايل تكنيكي و برخورد به خط مقاومت (Resistance) 1.2970 از دلايل اين بازگشت بود . اگرچه نمي توان اين مورد را ناديده گرفت اما عوامل بنيادين بسياري نيز در اين پيروزي به كمك دلار آمدند .
روز دوشنبه اولين روز هفته بن برنانكي رئيس بانك مركزي امريكا به همراه جان تريشه همتاي اروپايي خود و يكي از مقامات بانك مركزي ژاپن در كنفرانسي گرد هم آمدند . بن رئيس تازه كار فدرال رزرو در سخنان خود ابراز نگراني از تورم كرد كه بطور تلويحي حكايت از افزايش نرخ بهره دارد . عرف رايج در ميان مقامات بانكهاي مركزي كشورهاي پيشرفته جهان اينست كه مستقيما اشاره به افزايش نرخ بهره نمي كنند اما هنگامي كه مي خواهند پيام خود را به بازار برسانند از ادبيات خاص خود استفاده مي كنند . فعالان اين بازار مي دانند كه ابراز نگراني از تورم به معني مجوز دادن به افزايش نرخ بهره است و با توجه به اينكه هم اكنون نرخ بهره امريكا در عدد 5.00 ايستاده و جلسه 29 ژوئن را انتظار مي كشد سخنان برنانكي در اولين روز هفته خريداران دلار را اميدوار كرد كه مقامات فدرال رزرو در جلسه 29 ژوئن نرخ بهره يك بار ديگر افزايش مي دهند و آن را به 5.25 مي رسانند . بطوريكه احتمال افزايش نرخ بهره در جلسه 29 ژوئن فدرال رزرو كه بعد از اعلام NFP به زير 50 درصد رسيده بود بعد از سخنان برنانكي به بالاي 50 درصد رسيد.
در روزهاي بعدي نيز اگرچه بن سكوت كرده بود اما ديگر مقامات بانك مركزي امريكا سخنان رئيس خود را تائيد كردند و يكي بعد از ديگري نسبت به تورم موجود در امريكا ابراز نگراني ميكردند كه معني اين سخنان از ديد فعالان بازار ارز چيزي جز افزايش نرخ بهره نبود و به همين دليل دلار به صعود خود در روزهاي بعد هم ادامه داد . تنها اميد فروشندگان دلار (Dollar bear ) به روز پنجشنبه بود . در اين روز جلسه بانك مركزي اروپا برگزار مي شد و در اين جلسه كه بصورت ماهيانه برگزار مي شود راجع به نرخ بهره قاره سبز تصميم گيري مي شود .
انتظارات از اين نهاد در هفته هاي گذشته بشدت بالا رفته بود بطوريكه بسياري از فعالان بازار انتظار داشتند تا نرخ بهره از 2.5 با دو پله افزايش ناگهاني به 3.00 برسد كه اگر اين سناريو اجرا مي شد ارزش يورو افزايش مي يافت كه به مثابه ترمزي در برابر افزايش ارزش دلار عمل مي كرد . اما اينگونه نشد و نرخ بهره تنها 0.25 افزايش يافت و تريشه رئيس اين بانك نيز در كنفرانس مطبوعاتي كه بعد از پايان جلسه تشكيل شد سخناني كاملا عادي به بازار تحويل داد و انتظارات بسياري از فعالان بازار را كه گمان مي بردند سخنان تند وتيزي از دهان او خارج مي شود را بر آورده نكرد . بنابراين موج ديگري در جهت تضعيف يورو و در نتيجه تقويت دلار در بازار براه افتاد . موج بعدي در روز جمعه رخ داد . جمعه ساعت 4:00 بعد از ظهر به وقت تهران كسري تجاري امريكا اعلام شد و در شرايطي كه بازار انتظار داشت تا اين عدد از منفي 61.9 به منفي 65.5 ميليارد دلار افزايش پيدا كند اين عدد منفي 63.4 ميليارد دلار اعلام شد . پايينتر بودن اين عدد از انتظار بازار باعث شد تا دلار پس از اعلام خبر در برابر يورو قوي شود اما از آنجاييكه به هر حال كسري تجاري امريكا از ماه قبل بيشتر شده بود موج تقويت دلار چندان قوي نبود و به سرعت به نرخ قبل از خبر بازگشت .

چاپ شده در روزنامه شرق
www.sharghnewspaper.com/850323/html/bazr.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home