Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Monday, May 29, 2006

نرخ بهره ژاپن در ابهام

هفته گذشته بازار جهاني ارز(Forex) در تعادل نسبي به سر برد و ارزش دلار در برابر اكثر ارزهاي اصلي جهان تغيير چنداني نداشت .
البته به علت ذات نوساني بازارهاي مالي من جمله بازار ارز نرخها ثابت نمي مانند و پيوسته در حال تغييرند اما در شرايطي كه بازار در نوعي تعادل بسر مي برد نرخ برابري ارزها در يك محدوده خاص نوسان مي كند و مسير (Trend) هدفداري ندارد .
پس از چند هفته سقوط پي در پي دلار در برابر ارزهاي اصلي جهان هفته گذشته دومين هفته اي بود كه ارزش دلار آرامش را تجربه كرد بطوريكه در برابر يورو با نرخ برابري 1.2737 در برابر ين ژاپن با 112.64 و در برابر پوند انگيس با 1.8592 كار را به پايان برد كه تفاوت چنداني با اعداد ابتداي هفته نداشتند .
نبودن خبرهاي درجه يك امريكا در تقويم اقتصادي هفته گذشته نيز از عوامل ديگري است كه باعث كم تحركي بازار در هفته پيش شد بطوريكه اولين خبر مهم امريكا در روز چهارشنبه اعلام شد و روزهاي قبل از آن تقريبا تقويم اقتصادي هفته خالي از هر گونه اتفاق مهم بود .
روز چهار شنبه خبر مهمي از منطقه يورو هم داشتيم كه آن شاخص IFO در باره اقتصاد آلمان بود . اين شاخص وضعيت كنوني و انتظارات مردم آلمان از آينده اقتصاد اين كشور را بيان مي كند و جزء شاخصهاي اقتصادي مهم آلمان بشمار مي رود و از آنجا كه آلمان قدرت اول اقتصاد اروپا محسوب مي شود اخبار و شاخصهاي اقتصادي اين كشور تاثير بيشتري نسبت به ديگر كشور هاي اتحاديه اروپا بر يورو دارد .
با اعلام اين شاخص و قابل قبول بودن آن يورو در برابر دلار شروع به قدرت گرفتن كرد اما چند ساعت بعد اخباري مربوط به وضعيت مسكن امريكا به گوش بازيگران بازار رسيد و دلار بشدت در بربر يورو و ديگر ارزها قوي شد و روز چهارشنبه را با پيروزي پشت سر گذاشت .
خبري كه خريدارن دلار(Dollar Bull) را در روز چهارشنبه خوشحال كرد گزارش ميزان فروش خانه هاي نو (New Home Sales ) بود كه از 1142000 به 1198000 واحد افزايش پيدا كرده بود و به نوعي بعضي نگراني ها در رابطه با بحران بازار مسكن در امريكا را خنثي مي كرد . اگرچه هنوز اكثر كارشناسان اعتقاد دارند تنها با نگاه كردن به يك عدد نمي توان اظهار نظر قطعي كرد و هنوز نيز وضعيت بازار مسكن در امريكا مبهم است اما دلار بعد از اعلام اين خبر جاني تازه گرفت .
بر خلاف روز چهارشنبه كه بازار عكس العمل زيادي به اخبار از خود نشان داد روز پنجشنبه ترجيح داد در آرامش بسر برد و و حتي واكنش چنداني نسبت به توليد ملي(GDP) امريكا از خود نشان نداد . معامله گران انتظار داشتند اين شاخص از 4.8 به 5.8 افزايش پيدا كند اما تنها 0.5 واحد افزايش داشت و به 5.3 در صد رسيد .
ذكر نكته اي خالي از لطف نيست كه براي بسياري اين سوال مطرح است كه با توجه به جهاني بودن بازار ارز و درگير بودن تمامي كشورها در اين بازار چرا بيش از همه به تحليل اقتصاد امريكا پرداخته مي شود ؟ در پاسخ بايد گفت امريكا بزرگترين اقتصاد جهان را دارد و بزرگترين شريك تجاري اكثر كشورهاي پيشرفته جهان است به همين دليل تغييرات ارزش ارزهاي بسياري از كشورها به دنبال تغييرات دلار است و در حال حاضر نيز بيش از 80 در صد از معاملات بازار جهاني ارز مربوط به زوج ارزهايي است كه يك سوي آنها دلار است . به همين دليل در اين سلسله مقالات بيشتر تحولات دلار در نظر گرفته مي شود .
اما در سرزمين آفتاب تابان نيز اتفاقاتي در جريان هستند كه تاثير زيادي بر ين دارند و احتمالا خواهند داشت .
در چند سال گذشته اقتصاد ژاپن دچان نوعي ركود(deflation ) شده كه مقامات ژاپني را مجبور كرده تا براي مقابله با اين وضعيت نرخ بهره اين كشور را به نزديك صفر برسانند . اما چندي است كه اقتصاد ژاپن رو به احيا (recovery) است و بسياري از كارشناسان احتمال مي دهند تا بزودي شاهد افزايش تورم در اين كشور باشيم .شاخصهاي تورمي ژاپن نيز در ماههاي گذشته اگرچه خيلي بالا نبودند اما حداقل مثبت بودند كه نشان از افزايش تردريجي تورم دارند به همين دليل چند ماه پيش بانك مركزي ژاپن اعلام كرد كه سياست صفر نگه داشتن نرخ بهره را ديگر دنبال نمي كنند .بعد از آن بسياري اميدوار شدند تا بزودي نرخ بهره اين كشور بعد از سالها نزديك صفر بودن با اين عدد خداحافظي كند و به همين دليل ين در برابر ديگر ارزها در حال قوي شدن است .اما ترس از قوي شدن ين و به تبع آن كاهش قدرت صادرات اين كشور باعث شده تا مقامات ژاپني فعلا از افزايش نرخ بهره خودداري كنند و وسخنان ضد و نقيضي را به بازار تحويل دهند .
در اين ميان در اولين ساعات بامداد جمعه (به وقت تهران ) شاخص بهاي مصرف كننده (Consumer Price Index) كه بهترين شاخص نشانده تورم است براي اقتصاد ژاپن عدد 0.4 را ثبت كرد كه در حد انتظار بازار و چيز جديدي نداشت بنابر اين بسياري به اين باور رسيده اند كه بانك مركزي ژاپن (BOJ) بزودي نرخ بهره را تغيير نخواهد داد و زودترين زمان احتمالي براي اين مسئله سه ماهه آخر سال ميلادي است . به همين دليل بعد از اين خبر ين تضعيف شد

چاپ شده در روزنامه شرق
www.sharghnewspaper.com/850309/html/bazr.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home