Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Monday, May 22, 2006

صعود دلار پس از چند هفته سقوط

هفته گذشته دلار پس از 4 هفته سقوط پي در پي در برابر يورو و ين و 6 هفته سقوط در برابر پوند مقداري از ضررها را جبران كرد و در برابر اكثر ارزهاي اصلي هفته موفقي را پشت سر گذاشت .
از اصول اوليه بازارهاي مالي اينست كه با بالا رفتن قيمت يك كالا اولا از محبوبيت آن كاسته مي شود و به عبارتي از ميزان تقاضا كاسته مي شود و دوما تاجراني كه در قيمتهاي پايين اقدام به خريد آن كالا كرده اند ميل به فروش آن پيدا مي كنند .
به عبارتي هرچه قيمت يك كالا بالاتر مي رود پتانسيل آن براي بازگشت بيشتر مي شود و به همين دليل نمودار قيمت در اكثر بازارهاي مالي مواج است و جزء نمودار هاي سينوسي محسوب مي شوند.
بازار ارز نيز از اين قاعده مستثني نيست و در اين بازار هم تاجراني كه ارز رايج كشوري را در قيمتهاي پايين خريده اند هنگامي كه به ارزش آن افزوده مي شود تمايل به فروش پيدا مي كنند و مايلند تا مقداري از سود خود را نقد كنند و به اصطلاح به كسب سود (Profit Taking) بپردازند . اين مسئله باعث سقوط قيمت و براه افتادن موج تصحيحي در نمودار قيمت مي شود .
هفته گذشته نيز دلار بعد چند هفته سقوط شديد در برابر ارزهاي اصلي جهان تقويت شد اما علت اصلي اين مسئله ماهيت ذاتي و مكانيزم رواني حاكم بر بازار بود و نگرانيهايي كه در رابطه با نرخ بهره امريكا وجود دارد همچنان پابر جا هستند .
اما سوال اصلي كه در اينجا مطرح مي شود اينست معامله گران چه زماني را براي كسب سود انتخاب مي كنند؟ و يا به عبارت ديگر چه زماني تشخيص مي دهند كه در سقف قيمت قرار دارند ؟
جواب دادن به اين سوال كار ساده اي نيست و براي پاسخ گفتن به آن نياز به داشتن اطلاعات و دانش كافي و شناختن جو رواني حاكم بر بازار است اما به تجربه ثابت شده معامله گران براي ايجاد موج تصحيحي و يا كسب سود از زمانهايي استفاده مي كنند كه قيمت به اندازه كافي رشد داشته و در خارج از بازار نيز اخباري بگوش مي رسد كه از آنها به عنوان بهترين بهانه براي كسب سود مي توان استفاده كرد .
هفته گذشته نيز چنين جوي بر بازار جهاني ارز حاكم بود . بعد از هفته ها سقوط شديد دلار دوشنبه اولين روز كاري هفته گذشته ارزش اين ارز در برابر ديگر ارزها بشدت تقويت شد .جو رواني حاكم بر بازار در روز دوشنبه تا حدي به نفع دلار بود كه بازار خبر نسبتا ضعيفي كه در رابطه با خالص خريد اوراق بهادار امريكا توسط خارجيها (Net Foreign Security Purchase) بود و ضعيف تر از حد انتظار بازار اعلام شد را ناديده گرفت و به تقويت دلار ادامه دارد .
در روز سه شنبه بازار در نوعي تعادل بسر برد و چهارشنبه موج دوم تقويت دلار از راه رسيد .بعد از اعلام شاخص بهاي مصرف كننده (Consumer Price Index) كه بهترين شاخص براي اندازه گيري تورم است دلار مجددا در ميان بازيگران بازار ارز محبوب شد . اين شاخص براي ماه آوريل عدد 0.6 را ثبت كرد كه از 0.4 كه عدد دوره قبل بود بالاتر بود .
بالاتر بودن تورم در امريكا از آنچه اقتصاددانان انتظار داشتند با عث شد تا گمانه زنيها در رابطه با افزايش نرخ بهره در جلسه 29 ژوئن بانك مركزي امريكا بالا بگيرد و بسياري احتمال بدهند تا فدرال رزرو نرخ بهره را از 5.00 به 5.25 افزايش مي دهد .علاوه بر اعداد و ارقام سخنان مقامات در هفته گذشته نيز حكايت از بالا بودن تورم داشت و مسئله افزايش نرخ بهره جدي تر از پيش شده است .
جفري لاكر از اعضاي بانك مركزي امريكا صراحتا اشاره به اين مسئله داشت كه تورم در امريكا در مرز قابل تحمل بودن بسر مي برد و احتمال توقف افزايش نرخ بهره كم است و از سوي ديگر همكار او ويليام پل نيز در سخناني مشابه اظهار كرد كه تورم در امريكا رو به بالاست و ممكن است مشكل تورم بسادگي حل نشود او در ادامه سخنانش تاكيد كرد كه تصميم هيات مركزي بانك مركزي امريكا (FED) در رابطه با نرخ بهره در روز 29 ژوئن كاملا بستگي به اعداد و ارقامي دارد كه در اين مدت اعلام مي شود .
اينگونه سخنان به علاوه شاخصهاي اعلام شده و مهمتر از همه سقوط شديد دلار در برابر ديگر ارزها در هفته هاي گذشته و نياز بازار به موج تصحيحي باعث شد تا هفته گذشته دلار هفته موفقي را پشت سر بگذارد و خريداران اين ارز (Dollar bull) هفته را با دست پر به پايان برسانند .


چاپ شده در روزنامه شرق

www.sharghnewspaper.com/850301/html/bazr.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home