Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Saturday, May 20, 2006

تحليل هفته

قيمت طلا پس از 9 هفته صعود پي در پي هفته گذشته سقوط كرد و مقداري از مسير رفته را بازگشت .
قيمت اين فلز گرانبها از ابتداي سال 2006 كه در قيمت 515 دلار در هر اونس معامله مي شد بدون وقفه در حال گران شدن بوده است بطوريكه در روز 12 مي به 728 دلار رسيد كه در 25 سال گذشته بي سابقه بوده است .
اما بعد از رسيدن به اين ركورد جديد هفته گذشته نسبتا كاهش شديدي را تجربه كرد و از 728 دلار به 650 دلار سقوط كرد و به عبارتي ظرف يك هفته نزديك به 80 دلار از ارزش اين فلز گرانبها كاسته شد .
يكي از مهمترين دلايل اين افت ارزش ماهيت نوساني بازار هاي مالي و علاقه معامله گران به خريد و فروش است . هنگامي كه قيمت يك كالا رشد شديدي را تجربه مي كند تاجراني كه در قيمتهاي پايين اقدام به خريد كرده بودند تمايل پيدا مي كنند تا در موقعيت مناسب كالاي خود را به فروش برسانند و از بازار خارج شوند و به عبارت ديگر كسب سود كنند (Profit taking) . به همين دليل در اكثر بازار هاي مالي مي بينيم كه نمودار قيمت به شكل سينوسي است و حالت مواج دارد .
طلا نيز از اين قاعده مستثني نيست و پس از صعود شديدي كه در هفته هاي گذشته داشت كسب سود از طرف تاجران اين بازار چندان غير طبيعي نيست و هجوم ناگهاني آنها براي نقد كردن كالاي خود باعث براه افتادن موج تصحيحي (Correction Wave ) در بازار مي شود .
بنابراين علاوه بر عوامل بنيادين موثر بر بازار, نيروهاي دروني و ماهيت تجارت و شرايط رواني حاكم بر جو بازار هاي مالي نيز در بسياري از موارد تاثير گذار بر نمودار قيمت هستند .
علاوه بر دليل فوق عوامل ديگري نيز به سقوط 80 دلاري طلا در هفته پيش كمك كردند كه مهمترين آنها افزايش ارزش دلار در برابر اكثر ارزهاي اصلي در هفته گذشته بود .
يكي از اصول اوليه تجارت طلا اينست كه قيمت طلا و دلار در دو جهت متضاد حركت مي كنند و با بالا رفتن ارزش دلار قيمت طلا پايين مي آيد .
هفته گذشته دلار پس از 4 هفته سقوط پي در پي در برابر يورو و ين و 6 هفته سقوط در برابر پوند مقداري از ضررها را جبران كرد و در برابر اكثر ارزهاي اصلي هفته موفقي را پشت سر گذاشت .

بانك مركزي امريكا (FED) به منظور كنترل تورم از سال 2004 تا كنون 16 مرتبه پي در پي اقدام به افزايش نرخ بهره كرده كه همين مسئله باعث تقويت دلار در سال 2005 شد اما از اواخر همين سال نشانه هايي از عزم مقامات FED براي توقف نرخ بهره ديده شده و به همين دليل دلار از ابتداي سال 2006 در برابر ارزهاي اصلي جهان سقوط شديدي داشته است .
اما بايد توجه داشت كه اگرچه دلار در ماههاي اخير بشدت تضعيف شده ولي اقتصاد امريكا به غير از بعضي قسمتها مثل بازار مسكن كه رشد و پويايي گذشته را ندارد در سلامت نسبي بسر مي برد و پيشرفت اقتصادي به قوت خود باقي است و بايد توجه داشت كه تضعيف دلار در ماههاي گذشته به واقعيتهاي اقتصادي امريكا ارتباطي نداشته و بدليل تغيير سياستهاي بانك مركزي اين كشور بوده است تا جاييكه بسياري از مقامات رسمي اين كشور اعتقاد دارند كه براي كنترل تورم چاره اي جز افزايش نرخ بهره وجود ندارد .
جفري لاكر از اعضاي بانك مركزي امريكا صراحتا اشاره به اين مسئله داشت كه تورم در امريكا در مرز قابل تحمل بودن بسر مي برد و احتمال توقف افزايش نرخ بهره كم است و از سوي ديگر همكار او ويليام پل نيز در سخناني مشابه اظهار كرد كه تورم در امريكا رو به بالاست و ممكن است مشكل تورم بسادگي حل نشود او در ادامه سخنانش تاكيد كرد كه تصميم هيات مركزي بانك مركزي امريكا (FED) در رابطه با نرخ بهره در روز 29 ژوئن كاملا بستگي به اعداد و ارقامي دارد كه در اين مدت اعلام مي شود .
بالا بردن نرخ بهره از آنجاييكه منجر به جذب نقدينگيهاي سرگردان جامعه مي شود يكي از بهترين ابزار ها براي كنترل تورم است كه بانكهاي مركزي كشورهاي مختلف از آن استفاده مي كنند .
بهترين شاهد براي افزايش تورم در ايالات متحده اعلام شاخص بهاي مصرف كننده (Consumer Price Index) در روز چهارشنبه 17 مي بود . اين شاخص براي ماه آوريل عدد 0.6 را ثبت كرد كه از 0.4 ماه قبل بيشتر بود . همچنين خالص اين شاخص (Core CPI) كه دو كالاي پر نوسان سوخت و غذا را شامل نمي شود اگرچه نسبت به ماه قبل ثابت ماند اما از سطح انتظار بازار كه 0.2 بود بيشتر بود و عدد 0.3 را ثبت كرد .
عكس العمل بازار نسبت به اين خبر و تقويت دلار در برابر ديگر ارزها خود حاوي اين پيام است كه مسئله تورم در امريكا جدي است.
اما بطور كلي كماكان چشم انداز نرخ بهره در امريكا چندان مطلوب نيست و آينده دلار نيز در پرده اي از ابهام قرار دارد و اتفاقاتي مثل هفته گذشته و صعود دلار را مي توان جزء فرصتهايي دانست كه معامله گران از آن براي تنظيم معاملات خود و كسب سود استفاده مي كنند و در كل با توجه به روشن نبود و ضعيت نرخ بهره امريكا و در مقابل برنامه ديگر بانكهاي مركزيي ديگر كشورهاي پيشرفته جهان براي افزايش نرخ بهره كماكان دلار در نوعي سردر گمي بسر مي برد .

چاپ شده در روزنامه همشهري
www.hamshahri.net/hamnews/1385/850304/world/econw.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home