Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Saturday, April 22, 2006

نگاه بازار به تحولات ايالات متحده

هفته گذشته بسيلر هفته سر نوشت سازي براي بازار ارز بود و شايد اتفاقاتي كه در اين چند روزه رخ داد آهنگ حركت اين بازار پر التهاب را براي هفته هاي بعد مشخص كرد .
مهمترين اتفاقي كه بطور مشخص هم بر بازار ارز هم بر بازار سهام اكثر كشورهاي جهان تاثير عميقي گذاشت در روز سه شنبه 18 آوريل اتفاق افتاد كه گزارش جزييات مربوط به جلسه 28 مارس فدرال رزرو (بانك مركزي امريكا ) اعلام شد .
روال عادي كار FOMC ( اين نهاد يكي از مهمترين نهاد هاي بانك مركزي امريكاست كه تعيين سياستهاي پولي امريكا و از همه مهمتر تعيين نرخ بهره ايالات متحده را بر عهده دارد وتصميمات اين نهاد براي معامله گران بازار هاي مالي جهان از اهميت ويژه اي برخوردار است) به اين صورت است كه 8 بار در سال جلسه تشكيل مي دهد و در هر جلسه براي نرخ بهره ايلات متحده تصميم گيري مي شود .بعد از هر جلسه نرخ بهره جديد اعلام مي شود و در كنار آن بيانيه اي (statement) نيز صادر مي شود كه بازار هاي مالي و علي الخصوص بازار ارز به شدت نسبت به اين بيانيه از خود حساسيت نشان مي دهند و كوچكترين كلمه اي كه دال بر افزايش يا كاهش نرخ بهره در اين بيانيه به كار برده شود امواج سهمگيني در بازار ارز به پا مي كند .نكته اي كه اشاره به آن ضروري مي نمايد اينست كه بلافاصله بعد از جلسه فقط بيانيه رسمي صادر مي شود و جزييات (minute) جلسه به اطلاع بازار نمي رسد . جزييات اين نشست در حدود بيست روز بعد از اين جلسه منتشر مي شود كه آن هم از اهميت به سزايي برخوردار است و به كمك آن بازي گران بازار ارز تلاش مي كنند تا به افكار مقامات بانك مركزي پي ببرند و بنا بر برداشتي كه مي كنند اقدام به خريد يا فروش دلار در برابر ديگر ارزها مي كنند كه به تبع آن حركات تند وتيزي در نه فقط در بازار ارز بلكه در اكثر بازار هاي مالي امريكا و حتي جهان به وجود مي آيد .(امريكا از مهمترين شركاي تجاري اكثر كشورهاي پيشرفته جهان است و بنابراين سياستهاي پولي اين كشور تاثير به سزايي در بازار هاي مالي ديگر كشورها دارد ).
اگر بخواهيم خيلي خلاصه تر به اين مسئله بپردازيم بايد اين گونه نتيجه بگيريم كه نسشت FOMC دو بار بر بازار ارز تاثير مي گذارد دفعه اول بلافاصله بعد از جلسه كه بيانيه صادر مي شود و مرتبه دوم در حدود 20 روز بعد از اين جلسه كه جزييات مربوط به آن منتشر مي شود .
فدرال رزرو (FED) از اواخر سال 2004 به منظور كنترل تورم شروع به افزايش نرخ بهره كرد و پس از 15 مرتبه افزايش پي در پي نرخ بهره آن را از.001 به 4.75 رساند (در هر جلسه 0.25 نرخ بهره را افزايش دادند). همين مسئله باعث شد تا دلار كارنامه موفقي در سال 2005 داشته باشد و در برابر اكثر ارزهاي جهان به پيروزيهاي درخشاني برسد .
اما در آخرين جلسه اين نهاد در سال 2005 كه در روز 13 دسامبر برگزار شد اگرچه باز هم نرخ بهره 0.25 افزايش يافت اما مقامات فدرال رزرو سخنان تلخي را به بازيگران بازار تحويل دادند كه حكايت از نزديك شدن پايان افزايشها داشت و عموم معامله گران به اين نتيجه رسيدند كه شايد دو يا سه پله افزايش ديگر را داشته باشند اما دير يا زود نرخ بهره امريكا در عددي (بسياري احتمال مي دهند اين عدد 5.00 باشد) به آرامش مي رسد و بالاتر از آن را به سادگي تجربه نخواهد كرد .
سال 2006 آغاز شد و با اينكه آلن گرينسپن رئيس سابق فدرال رزرو جاي خود را به بن برنانكي سپرد و بسياري اعتقاد داشتند شايد او سياستهاي جديدي براي هدايت كشتي اقتصاد امريكا داشته باشد اما كماكان سياستهاي كلي تغييري نكردند و اين روزها ديگر همه مي دانند كه افزايشهاي تند وتيز نرخ بهره در امريكا به خط پايان خود نزديك شده و بايد انتظار سكون را داشت (اتفاقي كه براي انگلستان افتاده) .
آخرين جلسه اين نهاد 28 مارس برگزار شد و در بيانيه اي كه بعد از اين جلسه صادر شد سخنان اميدوار كننده اي گفته شد و بلافاصله بعد از اين جلسه دلار چيزي در حدود 100 واحد (PIP هر يك پيپ معدل 0.0001 نرخ برابري است ) در برابر يورو قوي شد .البته در آن روزها هم بسياري اعتقاد داشتند كه چون بازار در نا اميدي مطلق بسر مي برد با عث شد تا جملات بيانيه را بسيار خوشبينانه تفسير كند و به طور موقتي دلار را قوي كند اما در روزهاي بعد دلار راه رفته را بازگشت و مجددا به كاهش بهاي خود ادامه داد .
سه شنبه گذشته 18 آپريل جزييات اين جلسه اعلام شد و مشخص گرديد كه اكثر اعضا بانك مركزي امريكا (FED) ديگر اعتقاد چنداني به نرخ بهره ندارند و احتمالا جلسه بعدي كه در ماه مي برگزار مي شود آخرين پله افزايش را هم شاهد باشيم و پس از رسيدن نرخ بهره به 5.00 ديگر وقت استراحت فرا برسد .

بنابراين با در نظر گرفتن اينكه چشم انداز نرخ بهره در امريكا چندان مثبت نيست و از آن طرف رقيب اروپايي فدرال رزرو يعني بانك مركزي اروپا (ECB) قصد افزايش نرخ بهره در قاره سبز را دارد احتمالا آهنگ حركت EUR/USD به سمت بالا خواهد بود و دلار در هفته ها و ماههاي بعد اگر وضع به همين منوال پيش برود سرزمينهاي جديدتري را به يورو واگذار خواهد كرد

چاپ شده در روزنامه شرق
www.sharghnewspaper.com/850204/html/bazr.htm .

0 Comments:

Post a Comment

<< Home