Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Wednesday, April 19, 2006

دلار روزهاي تلخي را سپري مي كند .
در دو سه روز گذشته دلار چيزي در حدود 150 واحد (پيپ ) در برابر يورو ضعيف شد كه مشخصا شناسنامه يك ترند است .
اين ضعف شديد چندان بي دليل نبوده و دلايل محكم فاندامنتالي براي توجيح رفتار بازار وجود دارد .
از همان ساعات آغازين هفته بدون آنكه خبر مهمي از اقتصاد ايالات متحده داشته باشيم و با و جود آنكه بدليل عيد پاك بازار هاي اروپا و بسياري ديگر از مناطق جهان تعطيل بودند دلار شروع به ضعيف شدن كرد كه اين حكايت از وجود عوامل دروني در فاكتورهايي كه بر بازار ارز تاثير مي گذارند مي كند و نشان دهنده آنست كه معامله گران در هفته پيش كه نسبتا هفته آرامي بود و دلار تمام هفته را در برابر يورو در يك بازه محدود 100 پيپي نوسان مي كرد در حال تفكر و بررسي شرايط موجود بودند و بعد از بازگشايي بازار در روز دوشنبه در توكيو تصميم به فروش دلارهاي خود گرفتند .

عمده دليل اصلي اين رفتار نگراني بازار از به پايان رسيدن افزايشهاي پي در پي نرخ بهره توسط بانك مركزي امريكا (FED) است .
هم اكنون نرخ بهره امريكا 4.75 است و اگرچه معامله گران انتظار 0.25 افزايش و رسيدن آن به 5.00 را دارند اما بالاتر از را بسياري بعيد مي دانند .
در چنين شرايط رواني كه زمزمه هاي حكايت از پايان داستان افزايش نرخ بهره در امريكا مي كرد جزييات جلسه 28 مارس FOMC (نهاد تصميم گيري بانك مركزي امريكا در رابطه با نرخ بهره ) ساعت 18 GMT روز سه شنبه منتشر شد و ضربه نهايي را به دلار كه در حوالي رزيستنس 1.2300 پرسه مي زد وارد كرد و باعث شد تا EUR/USD خطوط رزيستنس (مقاومت ) 1.2300 و پس از آن 1.2335 را بسادگي بشكند و تا 1.2370 بالا برود .
چيزي كه در اين گزارش آمده بود و باعث تعجب تمامي معامله گران بشود اين بود كه مقامات فدرال رزرو به اين اعتقاد رسيده اند كه نرخ بهره امريكا به اندازه كافي بالا هست و احتمالا به نقطه توقف افزايشهاي نزديك شده است .
اين در حالي بود كه در بيانيه اي كه بعد از اين جلسه در 28 مارس اعلام شده بود مقامات FED اعلام كرده بودند كه احتمالا به چند پله افزايش ديگر براي مهار تورم نياز است و اگز به خاطر داشته باشيد بعد از آن جلسه دلار نزديك به 100 پيپ در برابر يورو قوي شد .
اما ظاهرا جزييات جلسه با بيانيه صادر شده متفاوت بود و همين باعث تعجب معامله گران و تبع آن ضعف دلار شد .

جداي از جلسه FOMC عوامل ديگري نيز به ضعيف شدن دلار در اين روزها كمك كرده اند .
شاخص PPI Core نيز در شرايطي كه بازار انتظار 0.2 افزايش را داشا تنها 0.1 رشد كرد كه حكايت از فشار تورمي ناچيز بر اقتصاد امريكا دارد و بعد اعلام اين شاخص نيز دلار تضعيف شد . علاوه بر آن خبر هاي خوشي هم از بازار مسكن امريكا نداشتيم و Housing Start و Building Permit هردو از آنچه بازار انتظار داشت ضعيفتر اعلام شدند كه اين خود بر نگرانيهايي كه نسبت به بازار مسكن امريكا وجود دارد مي افزايد .
طلا و نفت نيز در روزهاي اوج خود بسر مي برند . نفت به ركورد تاريخي جديدي دست يافته و مرز 72 دلار را رد كرده و طلا نيز قيمتي بالاتر از 624 دلار در هر اونس را ثبت كرده كه در 25 سال اخير بي سابقه بوده .
بالا رفتن قيمت نفت و طلا را نيز مي توان به عنوان عواملي ذكر كرد كه بر دلار فشار مي آورند .

تا ساعتي ديگر CPI كه يكي از مهمترين شاخصهاي اقتصادي امريكا است اعلام مي شود .
اهميت اين شاخص از PPI بسيار بيشتر است و بهترين شاخص براي اندازهگيري تورم به شمار مي آيد . انتظار بازار براي اين عدد نسبت به ماه پيش بالاتر است و انتظار داريم Core CPI كه ماه پيش عدد 0.1 را ثبت كرده بود اين ماه افزايش پيدا كند و به 0.2 برسد .

اگر عددي كه اعلام مي شود طرفداران دلار را خشنود كند با توجه به ضعف شديد دلار در اين دوروز و نياز بازار به يك موج تصحيحي (Correction) احتمال پايين آمدن EUR/USD تا 1.2300 و پس از آن تا 1.2240 وجود دارد اما در صورتي كه CPI نيز همانند خبرهاي ديگري كه اين هفته از ايالات متحده داشتيم هواداران دلار را راضي به خريد معتبر ترين ارز جهان نكند دلار به ضعف خود ادامه خواهد داد .

1 Comments:

  • سلام آیا خرید طلا را توصیه می کنید؟ با منتظر کرکشن باشیم؟

    By Blogger AmirRH, at 12:31 AM  

Post a Comment

<< Home