Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Saturday, April 15, 2006

پيچ و خم يكساله طلا



بازار طلا در يكي دو سال گذشته يكي از پر رونق ترين بازارهاي مالي جهان بوده و به احتمال بسيار قوي در آينده نيز اين قوت را حفظ مي كند .
اكنون قيمت اين فلز گرانبها نسبت به سال گذشته 41 درصد و نسبت به ابتداي سال ميلادي 16 درصد رشد داشته است و اين در حالي است كه بسياري از بازار هاي معتبر مالي (مثلا بازار هاي سهام ايالات متحده) اين دستاورد درخشان را نداشتند.
سه شنبه 11 آوريل طلا به بالاترين حد خود در 25 سال گذشته رسيد و قيمت 603.70 دلار را ثبت كرد .اين افزايش شديد در سال گذشته دلايل زيادي داشته كه به آن مي پردازيم .
يكي از دلايل مهم افزايش قيمت طلا بالا رفتن بي ثباتي و نا امني در شرايط سياسي و اجتماعي حاكم بر جهان است .با بالا گرفتن نا امني سرمايه داران براي امن كردن سرمايه خود ترجيح مي دهند آنرا از اسناد و اوراق بهادار كه ممكن است در شرايط بحراني ارزش خود را از دست بدهند به فلزات گرانبها من جمله طلا تبديل كنند . در شرايط فعلي نيز بدليل بالا رفتن تنش در خاورميانه بسياري از سرمايه ها به طلا تبديل شده كه اين خود يكي از دلايل مهم افزايش قيمت اين كالا به حساب مي آيد .
از دلايل مهم ديگر براي افزايش قيمت طلا بالارفتن قيمت نفت است .در سال گذشته به دليل بالا رفتن تقاضاي جهاني براي سوخت علي الخصوص از طرف هند و چين كه براي رساندن سوخت به موتورشتابان اقتصاد خود نياز فراواني به نفت دارند و همچنين وقفه هايي در زمينه عرضه نفت مثل طوفان كاترينا كه به تعدادي از پالايشگاههاي حياتي امريكا ضربه زد و درگيري هاي شورشيان نيجريه با دولت مركزي و همينطور نگرانيهاي جامعه جهاني از بالا گرفتن مسئله هسته اي ايران به عنوان چهارمين توليد كننده نفت قيمت نفت صعود شديدي داشت و در سي ام آگوست 2005 به بالاترين حد خود در تاريخ رسيد و از مرز 70 دلار گذشت .اگرچه بعد از آن قيمت نفت كاهش يافت به طوريكه تا اواسط نوامبر 2005 به حدود 55 دلار هم رسيد اما از آنجايي كه عواملي كه در گران شدن قيمت نفت سهيم بودند كماكان به قوت خود باقي بودند (به غير از تبعات طوفن كاترينا) بنابر اين باز هم نفت گران شد و هم اكنون از مرز 69 دلار نيز گذشته و در حوالي ركورد تاريخي خود به سر مي برد .
به طور كلي قيمت نفت و طلا تا حدود زيادي با يكديگر هم جهت هستند و بالا رفتن قيمت نفت موجب افزايش تورم جهاني مي شود و در اين شرايط سرمايه گذاران براي حفظ ارزش دارايي هاي خود ترجيح مي دهند آن را به چيزي تبديل كنند كه مقاومت بالايي در برابر تورم از خود نشان مي دهد .خريد طلا يكي از بهترين روشهاي بيمه كردن سرمايه در برابر تورم است .
از طرف ديگر ارزش دلار نيز در سال 2006 كاهش يافته كه اين خود بر بازار طلا تاثير بسياري دارد .
بعد از جلسه 13 دسامبر بانك مركزي امريكا و نا اميد شدن بازار از ادامه افزايش نرخ بهره و از طرف ديگر برنامه بانكهاي مركزي ديگر كشورهاي جهان(علي الخصوص بانك مركزي اروپاECB ) براي افزايش نرخ بهره باعث شده تا ارزش دلار در برابر ارزهاي اصلي در سال 2006 تا حدودي كاهش يابد .
چون طلا در بازار هاي جهاني به دلار قيمت گذاري مي شود بنابراين افزايش ارزش دلار باعث بالا رفتن قيمت طلا براي كساني است با ديگر ارزها قصد خريد اين فلز گرانبها را دارند بنابراين باعث كاهش تقاضا و به تبع آن پايين آمدن قيمت طلا مي شود . عكس اين مسئله نيز صادق است و بنابراين يكي از اصول پذيرفته شده بازار هاي جهاني اينست كه قيمت طلا و دلار در دو جهت مخالف حركت مي كنند اما اين مسئله قطعيت مطلق ندارد و در بسياري مواقع ديده شده كه اين دو دست در دست هم به سمتي پيش مي روند .سال 2005 نمونه خوبي براي اين مسئله است كه در برابر ديگان متعجب تمامي معامله گران طلا و دلار هر دو موازي با هم قوي شدند.

عوامل فوق كه باعث گران شدن طلا در سال گذشته شدند هم اكنون نيز به قوت خود باقي هستند .
بانك مركزي امريكا (FED) كماكان قصد جدي براي ادامه افزايش نرخ بهره ندارد و مسئله هسته اي ايران هنوز حل نشده و بسياري از معامله گران هنوز بيم آن دارند تا منازعات ايران و امريكا بر سر اين مسئله بالا بگيرد و به همين دليل در روزهاي اخير شاهد افزايش قيمت نفت بوديم. بنابراين چشم انداز كلي قيمت طلا مثبت است و تنها دليلي كه مي تواند تا حدودي قيمت اين كالا را تعديل كند كسب سود (Profit taking ) معامله گران است .

هنگامي كه قيمت يك كالا بالا مي رود معامله گراني كه در قيمتهاي پايينتر اقدام به خريد كرده اند در فرصتهايي كه بازار آرام است مقداري از سرمايه خود را نقد مي كنند و به اصطلاح كسب سود (Profit taking ) مي كنند كه اين مسئله باعث مي شود كمي از تب و تاب بازار كاسته شود و قيمت كالا افت كند .
در هفته گذشته شاهد بوديم كه بعد از اينكه در روز سه شنبه قيمت اين فلز گرانبها به603.70 بالاترين حد در 25 سال گذشته رسيد به دليل اينكه روز جمعه بازارهاي امريكا به مناسبت جمعه شكرگزاري (Good Friday) تعطيل بود و عيد پاك نيز در راه است معامله گراني كه طلا را در قيمتهاي پايينتر خريده بوده بودند مقداري از اندوخته خود را نقد كردند و همين باعث شد تا كمي از ارزش طلا كاسته شود .
اما خط حمايت (Support) 590.34 جلوي اين ريزش را گرفت و 6 دلار طلا را گران كرد و آنرا دوباره به 596 دلار رساند .

در بازار طلاي كشورمان نيز طلا روزهاي پر تب و تابي را طي مي كند و طلا فروشان تهراني هر روز مجبور به پاك كردن وايت بوردهاي خود براي نوشتن اعداد و ارقام تازه مي شوند .
علاوه بر دلايلي كه براي بالارفتن قيمت طلا در بازار هاي جهاني ذكر شد عامل ديگري به رشد قيمت طلا در كشورمان كمك مضاعف كرده و آن كاهش بهره هاي بانكي است .
با كاهش بهره هاي بانكي سپرده گذاران كه ديگر مثل قبل از بانكها سود دريافت نمي كنند علاقه مند به تبديل سرمايه خود به طلا شده اند كه اين مسئله بر آتش بازار طلا نفسي تازه مي دمد و بسياري از طلا فروشان و كارشناسان اين عرصه پيشبيني رسيدن قيمت سكه به 200 هزار تومان را مي كنند كه اگرچه تعجب بر انگيز است اما فراموش نكنيم قيمتهاي فعلي نيز مدتي پيش اگر مطرح مي شد تعجب بر انگيز مي بود .

در انتها بايد بگويم عواملي كه باعث اين افزايش تند و تيز شده متاسفانه يا خوشبختانه به قوت خود باقي هستند و در هفته ها و ماههاي آينده انتظار نداريم چيزي تغيير كند و بنابراين طلا نيز احتمالا قله هاي جديدتري را فتح خواهد كرد.

چاپ شده در روزنامه شرق
www.sharghnewspaper.com/850128/html/bazr.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home