Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Tuesday, June 20, 2006

دلار در انتظار آينده

رفتار هفته گذشته دلار تا حدودي پيچيده بود بطوريكه در برابر پوند ضعيف شد , در برابر يورو تقريبا بدون تغيير باقي ماند و در برابر ين قوي شد . از ميزان اندك تغيرات دلار در برابر اين سه ارز (بيش از هفتاد درصد معاملات جهاني بر روي اين سه ارز در برابر دلار انجام مي شود و به همين دليل رفتار دلار در برابر سه ارز فوق الذكر از اهميت بالايي بر خوردار است ) مي توان اينگونه نتيجه گرفت كه بازار در نوعي حالت تعادل بسر مي برده و بازيگران تمايل چنداني براي ايجاد امواج قوي تا قبل از جلسه 29 ژوئن فدرال رزرو (بانك مركزي امريكا ) و قطعي شدن مسئله نرخ بهره ندارند .
هفته پيش را مي توان به نوعي هفته روشن شدن وضعيت تورم در امريكا ناميد . از هفته هاي قبل برنانكي رئيس تازه كار فدرال رزرو صراحتا اعلام كرده بود كه تورم در امريكا رو به افزايش است و بايد آن را مهار كرد .ديگر روساياي بانك هاي مركزي ايالتهاي مختلف امريكا نيز حرف رئيس خود را تائيد كردند كه اينگونه سخنان موجب تقويت دلار در دو هفته پيش شد .اما تقويم اقتصادي هفته گذشته حكايت از اعلام شاخصهاي مهم تورمي مثل شاخص بهاي مصرف كننده (CPI) و شاخص بهاي توليد كننده (PPI) مي كرد كه اعلام ايندو شاخص و قوي تر از حد انتظار بودن آنها مي توانست سخنان مقامات فدرال رزرو را تائيد و مهر تائيدي باشد بر انتظارات بوجود آمده دال بر افزايش نرخ بهره .
روز سه شنبه سيزدهم ژوئن ساعت 4:00 بعد از ظهر به وقت تهران PPI اعلام شد و با اينكه تيتر اصلي اين شاخص 0.2 اعلام شد كه هم از ععد ماه قبل كه 0.9 بود و هم از حد انتظار 0.5 بازار كمتر بود ولي خالص اين شاخص كه غذا و انرژي كه دو عامل پرنوسان محسوب مي شود را در بر ندارد از 0.1 به 0.3 افزايش يافت . تجربه نشانداده كه خالص شاخصهاي تورمي كه غذا و انرژي را در بر ندارند نشانگرهاي بهتري براي تورم محسوب مي شوند و مقامات فدرال رزرو نيز بيشتر به اين اعداد نگاه مي كنند .به همين دليل تحليلگران و معامله گران نيز كه ناچار به پيروي از نحوه تفكر حاكم بر بانك مركزي امريكا هستند به خالص اين شاخصها علاقه بيشتري نشان مي دهند و به همين دليل بعد اعلام اين عدد به ارزش دلار در بازار افزوده شد . درست همزمان با PPI شاخص خرده فروشي (Retail sales) امريكا نيز اعلام شد كه اگرچه رشد ناچيزي داشت و 0.1 اعلام شد اما اولا از حد انتظار بازار كمتر نبود و دوما ميزان خرده فروشي بجز اتومبيل با رشد 0.5 همراه بود كه به نوعي ضعف تيتر اصلي را جبران مي كرد .
بنابراين اولين موج اخبار سخنان رئيس را تاييد مي كرد و حكايت از افزايش نشبي تورم داشت اما اين تمام ماجرا نبود . روز چهارشنبه ساعت 4:00 به وقت تهران براي اعلام شاخص بهاي مصرف كننده (CPI) كه مهمترين نشانگر تورمي مي باشد زمانبندي شده بود و در واقع انتظار اصلي معامله گران براي اعلام اين عدد بود . مجددا خالص اين شاخص كه انرژي و غذا را در بر ندارد از اهميت بيشتري بر خورداراست و براي ماه قبل اين شاخص عدد 0.3 را ثبت كرده بود ولي اقتصاد دانان انتظار كاهش اين شاخص به 0.2 را داشتند بنابراين اگر عددي كه نهايتا اعلام مي شد از 0.2 بيشتر بود به نوعي از انتظار بازار قوي تر مي بود و باعث تقويت دلار مي شد كه اينگونه نيز شد . شاخص Core CPI يا خالص بهاي مصرف كننده 0.3 اعلام شد و حكايت از وجود تورم با وجود 16 مرتبه افزايش نرخ بهره در امريكا داشت . اعلام اين عدد بازيگران بازار را به اين قطعيت رساند كه نرخ بهره در جلسه 29 ژوئن فدرال رزرو از 5.00 به 5.25 افزايش پيدا خواهد كرد . به همين دليل بعد از اعلام اين خبر دلار با سرعت شروع به صعود در برابر ديگر ارزها كرد اما وجود خط حمايت (Support) قوي بر سر راهش مانع از صعود بيشتر شد واز حركت مرموز بازار در آن روز مي توان اينگونه نتيجه گرفت كه عده اي از بازيگران بزرگ به انتظار اين خط نشسته بودند و به محض رسيدن به آن دلار هاي خود را فروختند .
بنابراين اينگونه مي توان نتيجه گرفت كه تورم هنوز هم در امريكا به قوت خود باقي است كه اين مسئله اگرچه مشكلات بسياري براي اقتصاد امريكا ممكن است ايجاد كند اما اگر از زاويه تاثيري كه بر ارزش دلار دارد به آن نگاه كنيم به نوعي بايد آن را مثبت تلقي كنيم . اما فقط تورم نيست كه بر ارزش يك ارز تاثير مي گذارد .هفته گذشته ميزان خالص خريد اوراق بهادار امريكا توسط خارجيها (Net Foreign Security Purchase) اعلام شد و بسيار ضعيف بود . اين عدد از 70 ميليارد دلار به 46 ميليلرد دلار سقوط كرد به شدت نگران كننده است . ماههاي پيش اين شاخص بسيار بالاتر اعلام مي شد و حتي بالاتر از صد ميليارد دلار را نيز تجربه كرد اما چند ماهي است كه در حال سقوط است كه به نوعي نشاندهنده بي ميلي نسبت به اوراق بهادار امريكا مي باشد . با توجه به تراز تجاري بشدت منفي امريكا بالا بودن اين شاخص در ماههاي گذشته موجب مي شد تا تراز تجاري منفي امريكا پوشش داده شود و بنابراين نگرانيها را كمتر مي كرد اماكمتر اعلام شدن اين عدد از تراز تجاري آن هم براي چندمين بار بشدت اقتصاددانان امريكايي را نگران كرده و اگر اين روند ادامه پيدا كند تراز تجاري منفي اين كشور به يك معضل جدي تبديل مي شود كه بي شك تاثير خود را بر دلار خواهد گذاشت .

چاپ شده در روزنامه شرق
www.sharghnewspaper.com/850330/html/bazr.htm

1 Comments:

  • salam yek hafte az akharin neveshtatoon migzare, montazere matlabe baditoon hastam

    By Anonymous Anonymous, at 11:34 PM  

Post a Comment

<< Home