Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Monday, May 08, 2006

صعود ين در اولين ساعات هفته

در اولين ساعات بازگشايي بازار توكيو دلار بشدت در برابر ين تضعيف شد اما در برابر پوند و يورو روند آرامي را طي كرد .
قوي شدن ين فقط در برابر دلار نبود بلكه در برابر ديگر ارزها هم هفته را بخوبي آغاز كرد كه علت اين امر سخنان فوكوئي رئيس بانك مركزي ژاپن در تعطيلات آخر هفته بود كه اشاره به اين داشت كه بانك مركزي ژاپن (BOJ) ممكن است نرخ بهره را در آينده افزايش دهد . اين در حالي است كه آدامز معاون خزانه داري امريكا در حاشيه اجلاس گسترش بانكهاي آسيايي در هند صراحتا اشاره كرده بود كه بانك مركزي ژاپن بايد از دخالت در بازار خودداري كند .
ژاپن يك كشور بشدت وابسته به صادرات است و مقامات اقتصادي اين كشور نسبت به افزايش ين حساس هستند و چندان علاقه اي به قوي تر شدن ين در برابر ديگر ارزها علي الخصوص دلار ندارند . بارها و بارها ديده شده كه به عمد سخناني را به بازار تحويل مي دهند تا ين تضعيف شود. نمونه مشخص آن هم هفته پيش بود كه در حالي كه پيام اجلاس گروه هفت راجع به عدم دخالت دولتهاي آسيايي علي الخصوص چين در ارز رايج خود كاملا واضح و روشن بود و همين مسئله باعث تقويت ين شد با اين حال وزير دارايي ژاپن اعلام كرد كه بازار در فهم بيانيه دچار مشكل شده است . اين مسئله خود نشاندهنده اوج نگراني مقامات ژاپني از افزايش ين مي باشد .
علاوه بر كلماتي كه مقامات ژاپني براي هدايت بازار بكار مي برند شايعات بشدت قوي در بازار وجود دارد دال بر اينكه بانك مركزي ژاپن در بعضي مواقع با خريد و فروشهاي سنگين اقدام به كنترل ارزش ين مي كند و بطور كلي بانكهاي آسياي جنوب شرقي شهرت خوبي در اين زمينه ندارند و همواره از سوي محافل جهاني متهم به دخالت در بازار هستند كه در اين ميان بانك مركزي ژاپن بدليل قدرت بيشتر آن در معرض انتقادات بيشتري است .
با توجه به اين مقدمه كوتاه بنابراين تعجبي ندارد تا بعد از سخنان آدامز كه به نوعي اخطار به مقامات ژاپني براي عدم دخالت در بازار فاركس بود و به دنبال آن سخنان فوكوئي معامله گران به آينده ين اميدوار شوند و ين را در برابر اكثر ارزها قوي كنند .

روز دوشنبه شاخص بهاي توليد كننده انگليس(PPI) اعلام شد كه بهتر از حد انتظار بود . اين عدد 2.5 اعلام شد در حالي كه عموم اقتصاددانان 1.6 را انتظار داشتند به همين دليل بعد از اعلام اين خبر پوند تقويت شد .
مهمترين اتفاق اين هفته جلسه بانك مركزي امريكا براي تصميم گيري در باره نرخ بهره (FOMC) است كه روز چهارشنبه برگزار مي شود . به احتمال قريب به يقين در اين جلسه نرخ بهره با 0.25 افزايش از 4.75 به 5.00 مي رسد اما آن چيزي كه براي فعالان بازار اهميت بيشتري دارد بيانيه ايست كه بعد از اين جلسه منتشر مي شود و بنا به برداشتي كه معامله كران از كلمات اين متن مي كنند ارزش دلار در برابر ديگر ارزها تعيين مي شود .

2 Comments:

  • با سلام تحليل خوبي بود.اميداورام ادامه دهيد.راستي در مورد روند رو به رشد طلا نظرتان چيست؟

    By Anonymous Anonymous, at 2:06 AM  

  • سلام
    با توجه به تنش هاي بين الملي و بال بودن قيمت نفت و چشم انداز منفي دلار روند طلا همچنان رو بالا خواهد بود و برگشنهاي آن صرفا امواج تصحيحي تكنيكال خواهد بود

    By Blogger Khashayar-Amini, at 4:03 AM  

Post a Comment

<< Home