Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Wednesday, May 10, 2006

بازار در انتظار FOMC

بازيگران بازار فاركس و حتي ديگر بازارهاي مالي جهان در چند روز اخير همگي به انتظار جلسه FOMC( كميته تصميم گيري بانك مركزي امريكا در رابطه با نرخ بهره ) نشسته اند و نتيجه اين جلسه و بيانيه اي كه صادر مي شود از اهميت فوق العده اي برخوردار است . اهميت اين جلسه از آنجا بيشتر احساس مي شود كه بن برنانكي رئيس بانك مركزي امريكا (FED) اخيرا سخنان ضد و نقيضي به بازار تحويل داده است و همه منتظرند تا نظر نهايي او را در باره افزايش نرخ بهره ايالات متحده بدانند .
داستان از آنجا شروع شد كه چندي پيش بن در نطقي كه در كنگره امريكا داشت صراحتا اشاره به اين داشت كه حتي در صورت افزايش تورم نرخ بهره ايالات متحده براي مدتي نياز به استراحت دارد .بازيگران بازار اين جمله او به منزله مهر تاييدي بر به قله رسيدن نرخ بهره امريكا دانستند و بعد از اين جلسه دلار بشدت در برابر تمامي ارزهاي اصلي جهان ضعيف شد .اما چند روز بعد در گفتگويي كه برنانكي با خبرنگار شبكه CNBC داشت اظهار كرد كه بازار درك درستي از جملات او نداشته و علاقه ندارد تا معامله گران او را به عنوان فردي كه نسبت به تورم بي تفاوت است(dove) بشناسند . بنابراين نوعي تناقض در گفتار رئيس بوجود آمد كه بسياري سخنان او با خبرنگار CNBC را نشانه پشيماني برنانكي از سخنانش در كنگره مي دانند و اين چنين سخنان تند و تيزي كه معمولا كمتر از طرف مقامات رسمي صادر مي شود را به حساب كم تجربگي او گذاشتند .
جلسه بعد از ظهر چهرشنبه از اين جهت اهميت بيشتري پيدا كرده كه بالاخره بازار از ابهام در خواهد آمد و تا حدودي مشخص خواهد شد كه آيا مقامات FED در اندشه افزايش نرخ بهره اند يا ترجيح مي دهند براي مدتي آن را ثابت نگه دارند تا با خيالي آسوده تر به بررسي اوضاع بپردازند .
دو سناريو در اين بين مطرح است :
اول آنكه برنانكي به ضعف نسبي بازار مسكن امريكا به علت افزايش نرخ بهره بوجود آمده نگاه كنند و از طرف ديگر بازار سهام امريكا را در نظر بگيرند كه اگرچه نسبتا خوب عمل كرده اما اين رشد بيشتر از ديگر همتايان آنها در نقاط ديگر جهان مثل نيكي بورس ژاپن كه بسيار قوي تر رشد كرده است نبود . اگر نگاه مقامات به مقوله هايي از اين دست باشد احتمالا بيانيه را طوري تنظيم مي كنند تا بازار مطمئن شود كه ديگر براستي داستان افزايش نرخ بهره رو به پايان است .
سناريوي دوم مي تواند اينگونه تنظيم شود كه به علت ضعف شديد دلار در هفته هاي اخير و تورم رو به رشد در امريكا نگاه مهره هاي اصلي نهاد تصميم گيري نرخ بهره امريكا به تورم معطوف شود و احتمال افزايش نرخ بهره را پايين ندانند و بيانيه را به سمتي سوق دهند تا بازار كماكان به قطعيت درباره توقف نرخ بهره نرسد و منتظر حوادث و اعداد ارقامي باشد كه در آينده شكل خواهد گرفت .
در صورت اجرا سناريوي اول دلار باز هم ضعيفتر خواهد شد و اگر سناريوي دوم عملي شود بهترين فرصت براي ايجاد يك موج تصحيحي در روند بشدت گسترش يافته ضعفهاي دلار بوجود خواهد آمد .
جداي از جلسه FOMC بعد از ظهر چهارشنبه جلسه خزانه داري امريكا نيز برگزار مي شود و گزارش آنها راجع به وضعيت بازار فاركس منتشر مي شود .آنچه اين جلسه را نيز داراي اهميت دو چندان كرده اينست كه آيا خزانه داري امريكا دولت چين را محكوم به پايين نگاه داشتن مصنوعي ارزش يوان(currency manipulator) ميكند يا خير ؟
اين مسئله نيز اهميت حياتي براي دلار دارد .در صورتي كه دولت امريكا دولت چين را محكوم به اين مسئله كند ارزش دلار در برابر اكثر ارزها علي الخصوص ين سقوط مي كند و در صورتيكه اين اتفاق نيافتد دلار ممكن است تا حدودي در برابر ارزهاي ديگر علي الخصوص ين تقويت شود .
اما با توجه به روابط سياسي پيچيده اي كه در اين مدت ميان امريكا و چين بوجود آمده بسيار بعيد است تا امريكايي كه نياز حياتي به حمايت چين براي اجراي سياستهاي بين الملي خود دارند ( علي الخصوص در مورد مسئله ايران ) حركتي انجام دهند كه چيني ها را عصباني كند مضاف بر اينكه آنها مي دانند كه چينيها سياستهاي پولي خود را از خارج از مرزهاي خود نمي گيرند و مستقل عمل مي كنند .به همين دليل اكثر كارشناسان پيشبيني ميكنند كه بيانيه خزانه داري امريكا نسبتا ملايم و تا حدودي خنثي باشد .
با توجه به همزماني اين دو جلسه مهم در يك روز قطعا شاهد امواج بلندي در بازار فاركس خواهيم بود و توجه اصلي نيز به جلسه FOMC معطوف است .

چاپ شده در روزنامه دنياي اقتصاد
www.donya-e-eqtesad.com/85-02-21/master0221.htm

2 Comments:

Post a Comment

<< Home