Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

تحليل بازار فاركس

Monday, March 27, 2006

26-03-2006
هفته آينده بسيار هفته پركاري است . خبر هاي بسياري كه چند تايي از آنها بسيار مهم و بقيه متوسط هستند در هفته آينده اعلام ميشوند . مهمترين خبر هفته آينده جلسه FOMC است كه روز سه شنبه نتايج آن اعلام مي شود . اين جلسه از جهات بسيار داراي اهميت است . اول آنكه اين جلسه اولين جلسه ايست كه برنانكي رهبري آن را به عهده دارد و ماركت بسيار مشتاق است بداند او به عنوان رئيس جديد FED چه برنامه اي براي نرخ بهره دارد .
دومين دليلي كه اين جلسه را بسيار با اهميت كرده نگراني شديد ماركت نسبت به ادامه افزايش نرخ بهره امريكا است .از جلسه 13 دسامبر 2005 فدرال رزرو ماركت دچار نئعي نا اميدي نسبت به افزايشهاي تند و تيز FED شده و همين مسئله باعث شد تا موجي بر عليه دلار در بازار فاركس براه بيافتد اما چنديست كه اين نگرش تعديل شده و هم اكنون ماركت انتظار دارد كه حداقل يك و با احتمال بالا دو يا سه پله افزايش ديگر در دستور كار مقامات FED باشد .
براي سه شنبه ماركت انتظار يك پله (منظورم از يك پله 0.25 است) افزايش يعني رسيدن نرخ بهره كوتاه مدت امريكا به 4.75 را دارد . بنابراين اين افزايش در قيمت دلار لحاظ شده و كار زيادي براي آن نمي كند .چيزي كه مهم است جملاتي است كه در كنار اين افزايش از زبان مقامات FED جاري مي شود .فعلا زياد به اين موضوع نمي پردازم و به وقتش راجع به آن بحث خواهيم كرد .اين مقدمه كوتاه را از آنجهت آوردم تا توجه اصلي ماركت در هفته آينده مشخص شود . دوشنبه : در اين روز خبر مهمي نداريم و با توجه به اينكه فرداي اين روز جلسه FOMCاست احتمالا دوشنبه روز آرامي خواهد بود . زوزمه ها وشايعات مربوط به خبر سه شنبه محرك اصلي ماركت در روز دوشنبه است . سه شنبه : در اين روز خبرهاي متوسط بسيار است اما بدليل اينكه جلسه FOMC در اين روز است احتمالا ماركت توجه چنداني به اين اخبار نمي كند . زمان جلسه FOMC ساعت 10:45 به وقت تهران است و خبر بسيار مهمي براي ماركت محسوب مي شود . قبل از تنها خبري كه احتمال دارد حركتي در ماركت ايجاد كند (اگر هم اين موج ايجاد شود محدود است و من فكر نمي كنم ار 35 پيپ بيشتر باشد ) اعلام شاخص IFO آلمان است . چهارشنبه : خبر مهم اين روز GDP انگلستان است كه براي زوج ارزهاي مرتبط با پوند نسبتا مهم است .اما دركل با توجه به اينكه در اين روز خبر مهمي از امريكا نداريم ماركت در شرايط بعد از FOMC بسر مي برد و احتمالا به تنظيمات تكنيكي خود مشعول مي شود .Industrial Production ژاپن هم در اين روز اعلام مي شود . پنج شنبه : يك روز بسيار پر كار . GDP امريكا ساعت 5:00 به وقت تهران اعلام ميشود كه خبري نسبتا مهم است . وضعيت بيكاري در آلمان هم جزء اخبار مهم اين روز است . personal consumption امريكا هم خبري است كه ممكن اسن تاثيراتي داشته باشد . خبري از وضعيت مسكن انگليس و روشن شدن وضعيت تورم در ژاپن همگي خبرهايي هستند كه ماركت بسيار مشتاق است تا از آنها مطلع شود . در مورد تورم ژاپن بايد بگويم كه بعد از داستان اخير بانك مركزي ژاپن و دولت اين كشور (در پستهاي قبلي مفصل راجع به اين مسئله بحث شده ) اينكه CPI ژاپن در چه حدودي است بسيار مهم است . آمار بيكاري ژاپن هم پنجشنبه اعلام مي شود . جمعه : جمعه هم نسبتا يك روز پر كار است . Personal Income & Personal Spending & PCE امريكا در اين روز اعلام ميشوند .همچنين University of Michigan Confidence كه خبر نسبتا مهمي است . از كشور هاي ديگر هم مي توان به گزارش GFK انگليس اشاره كرد . همچنين تورم ايتاليا و ضرايب اطمينان مصرف كنندگان در بخشهاي مختلف اقتصاد اروپا و همينطور خرده فروشي آلمان و خبر هايي هم از وضعيت مسكن ژاپن جزء خبرهايي هستند كه مسئوليت انرژي دادن به بازار فاركس در روز جمعه را دارند .




25-03-2006

كافي است يك نگاه اجمالي به رفتار دو روز گذشته دلار بياندازيم تا متوجه اهميت حياتي وضعيت مسكن براي اقتصاد امريكا و در نتيجه دلار بشويم .
بعد از خبر اميدوار كننده روز پنجشنبه دال بر افزايش فروش خانه دلار بشدت قوي شد اما ديروز بعد از اعلام New Home Sales دلار اكثر راهي را كه رفته بود بازگشت و در برابر ارزهاي اصلي ضعيف شد.

در شرايطي كه در روز پنجشنبه Existing Home Sales بسيار بهتر از حد انتظار ظاهر شده بود ماركت انتظار داشت كه خبر New Home Sales هم به نوعي طرفداران دلار را خوشحال كند اما اينچنين نشد و اين شاخص 10 درصد سقوط كرد .
در شرايطي كه انتظار داشتيم 1210000 واحد خانه نو بفروش برسد تنها 1080000 عدد بفروش رسيد كه بسيار پايينتر از حد انتظار است.اين در حالي است كه ماه قبل آمار فروش 1233000 بود .
اين عدد نا اميد كننده از آنجا اهميت بيشتر پيدا مي كند كه در روز قبلش طرفداران دلار نسبت به وضعيت مسكن اميدوار شده بودند و دلار را قوي كرده بودند .به همين دليل بعد از اعلام New Home Sales و اسفناك بودن آن دلار ضعيف شد .

بازار مسكن يكي از اركان اصلي اقتصاد امريكاست و ضعيف شدن آن بصورت مستقيم و غير مستقيم بر بسياري از فعاليتهاي ديگر تاثير دارد و هيچ كس شكي ندارد كه سقوط بازار مسكن با سقوط دلار هراه خواهد بود .بسياري فدرال رزرو را مقصر ضعف بازار مسكن مي دانند و افزايشهاي پي در پي نرخ بهره و به تبع آن بالاتر رفتن نرخ بهره وامهاي مسكن و در نتيجه بي علاقه شدن مصرف كنندگان امريكايي به خريد مسكن را عامل اصلي نگراني هاي موجود مي دانند .

ديروز Durable good order هم اعلام شد .تيتر اصلي اين خبر 2.6 افزايش را نشان ميداد ولي اگر كالاهايي كه مربوط به سيستم حمل و نقل مي شوند را حذف كنيم اين شاخص 1.3كاهش را نشان مي دهد .

تناقض در اجزاء خبر و همينطور انتظار ماركت براي New Home Sales باعث شد تا واكنش جدي به اين خبر نداشته باشيم .








24-03-2006

ديروز روز دلار بود .اعداد و ارقام و شرايط رواني ماركت دست به دست هم دادند تا ديروز دلار چيزي در حدود 120 پيپ در برابر يورو قوي شود . اگرچه امار مدعيان استفاده از مزاياي بيكاري (initial jobless claim) ديروز 11000 واحد كاهش يافت و به 302000 رسيد و اين خبر به نوعي تقويت كننده دلار ميباشد اما علت اصلي قوي شدن دلار خبري راجع به وضعيت مسكن بود . اصولا ماركت نسبت به بازار كار امريكا نگراني خاصي ندارد و مدت زيادي است كه وضعيت بازار كار اين كشور در سلامت و قدرت كامل بسر ميبرد .اما چيزي كه مدتي است همه را نگران كرده وضعيت بازار مسكن است .اخيرا نشانه هايي از ضعيف شدن بازار مسكن ديده شده و پي در پي بالا رفتن نرخ بهره در امريكا و به تبع آن بالاتر رفتن بهره وامهاي مسكن بسياري را متقاعد كرده كه امريكايي ها ديگر توان بازپرداخت وامهايي با اين سودهاي سنگين را ندارند و ممكن است بازار مسكن سقوط كند.(جداي از اين مسئله مسايل ريز و درشت ديگري هم به اين ذهنيت كه روزهاي اوج بازار مسكن در امريكا رو پايا ن است وجود دارد) .ديروز ماركت انتظار داشت آمار فروش خانه (Existing Home Sales) به 6500000 واحد برسد يعني 60000 واحد كمتر از ماه قبل.بنابراين تعجبي ندارد كه در شرايطي كه همه از وضعيت فروش خانه در امريكا نا اميد شده اند هنگامي كه عدد نهايي اعلام ميشود و نه تنها كاهش نيافته بلكه با 5.2 درصد افزايش به عدد 6910000 (كه عدد نسبتا بزرگي است) رسيده دلار چيزي دز حدود 100 پيپ آن هم فقط در نيم ساعت قوي شود .بعد از اين سقوط شديد در EUR/USD موج تصحيحي(Correction)هم نداشتيم و نرخ هم اكنون در 1.1965 به تعادل كامل رسيده است و امروز هم تا اين لحظه نرخ در سكوت شديدي بسر مي برد و در تمامي سشن ژاپن دامنه نوسان چيزي در حدود 10 پيپ بوده است.اتفاقي كه به ندرت مي افتد .امروزاز دو خبر نسبتا مهم از اقتصاد امريكا مطلع خواهيم شد.اولي Durable Good order است كه ساعت 5:00 به وقت تهران اعلام مي شود و دومي New Home Sales كه ساعت 6:30 به وقت تهران منتشر خواهد شد .براي Durable good order انتظار افزايش را داريم اما به نظر من با توجه به اينكه يك ساعت ونيم ديگر عدد مهمتر اعلام ميشود اگر عدد نهايي چندان از حد انتظار(1.0) دور ترنباشد احتمالا ماركت چندان به اين خبر واكنش نشان نمي دهد و به انتظارNew home sales مي ماند .اهميت New home sales بخصوص بعد از موج ديروز بيشتر هم شده .چون ديروز ماركت بعد از اعلام Existing home sales و بسيار بهتر از حد انتظار بودن آن به وضعيت مسكن در امريكا اميدوار شد و دلار را قوي كرد اما اگر اين اميدواري بعد از اعلام خبرnew home sales در ساعت 6:30 به وقت تهران به ياس تبديل شود ممكن است دلار راه رفته را باز گردد و يا حداقل ماركت از آن به عنوان به موج تصحيحي استفاده كند .





22-03-2006
مهمترن خبر ديروز شاخص PPI امريكا بود. اگرچه تيتر اصلي اين شاخص در شرايطي كه ماركت انتظار تنها 0.2 كاهش را داشت 1.4 سقوط كرد اما از آنجايي كه خالص اين شاخص (Core PPI) كه در واقع دو عامل انرژي و غذا را از شاخص اصلي حذف مي كند كمي قويتر از حد انتظار ظاهر شد دلار بعد از اعلام اين خبر قوي شد . البته به نظر من دليل اصلي قوي شدن ديروز دلار را بايد از جايي بالاتر به آن نگاه كرد .همانطور كه در ابتداي هفته در " چشم انداز هفته" خدمتتان عرض كردم هفته پيش يورو صعود شديدي داشت و به ترند لاين پر قدرتي برخورد كرد كه مومنتم كافي براي عبور از آن را نداشت بنابراين به كمي بازگشت نياز داشت . به عبارتي در اين چند روزه ماركت در حال ريورسال است و قوي شدن دلار در اين دو روز را نمي توان به حساب يك موج ماندگار گذاشت . ديروز بعد از اعلامPPI و قوي شدن دلار موج به سمت پايين حركت كرد اما ساپورت 1.2075 جلوي قويتر شدن دلار را گرفت .از بالا هم رزيستنس 1.2118 بر سر راه نمودار قيمت ظاهر شد .در حال حاضر نرخ در نزديكي ساپورت 1.2075 است .اگر اين ساپورت بشكند نرخ پايين تر ميرود و تا 1.2035 مانع جدي بر سر راهش نيست .اما اگر به سمت بالا حركت كند و رزيستنس 1.2118 را از سر راه خود بردارد رزيستنس بعدي 1.2135 است .من فكر ميكنم دلار به اندازه كافي در اين دو روز قوي شده و احتمال قوي شدن يورو و بازگشت آن تا 1.2135 بسيار است . شاخص CPI انگليس هم ديروز اعلام شد و تقريبا در حد انتظار ماركت بود و نسبتا قابل قبول بود و ديد كساني را كه اعتقاد به متعادل بودن شرايط در انگليس دارند را تقويت كرد.امروز جزيييات جلسه پيشين بانك مركزي انگليس اعلام مي شود .در جلسه گذشته اعضا به ثابت ماندن نرخ بهره راي دادند اما تركيب اين آرا امروز مشخص مي شود.ماركت احتمال بالا مي دهد كه تركيب آرا 8-1 باشد(يعني 8 نفر به ثبات و يك نفر به كاهش راي داده باشند).اگر اين تركيب تغيير كند تغييرات شديدي در پوند بوجود خواهد آمد.



21-03-2006

در ابتدا سال نو را به تمامي دوستان تبريك مي گويم و سال خوبي را برايتان آرزو مي كنم . بعد از يك هفته صعود بي رحمانه يورو در برابر دلار ديروز دلار كمي از ضررهاي خود را جبران كرد و در فضايي آرام و در حالي كه چندان خبر مهمي در ماركت شنيده نمي شد مقداري قوي شد . تنها شاخص اقتصادي امريكا كه ديروز اعلام شد شاخصLeading Indicator بود كه اگرچه سقوط كرد اما از آنجايي كه كمتر از انتظار بود بنابراين به نوعي اگر نگوييم خبر خوبي بود حداقل خبر بدي هم محسوب نمي شد .در شرايطي كه ماركت انتظار 0.3 سقوط را داشت اين شاخص 0.2 سقوط كرد .اما همانطور كه قبلا هم عرض كردم اين شاخص اهميت چنداني ندارد و ماركت هم واكنش چنداني به آن از خود نشان نداد . اما خبر مهمتر از امريكا سخنراني بن برنانكي رييس بانك مركزي امريكا بود كه كمي دلار را قوي كرد .سخنراني در رابطه با منحني بهره(Yield Curve) و مسائل مربوط به آن بود .مدتي است كه اين منحني به حالت صاف (Flat) نزديك شده و اين مسئله كمي طرفداران دلار را نگران كرده(مسئله Yield Curve بحث مفصلي است كه در فرصتي مناسب بايد به آن پرداخت فقط اگر خيلي خلاصه بخواهم بگويم اين منحني بهره هاي كوتاه مدت را با بلند مدت مقايسه مي كند و در شرايط عادي بايد بهره هاي بلند مدت از كوتاه مدت بيشتر باشد كه منحني حالت صعودي به خود مي گيرد اما در شرايط غير طبيعي ممكن است اين منحني صاف و يا حتي معكوس شود كه معمولا نشانه اي از ركود اقتصادي است و نگران كننده ) اما سخنان ديشب برنانك اميدواركننده بود و او اين مسئله را نگران كننده نمي دانست و اين پديده را الزاما نشانه ركود اقتصادي نمي دانست . اين سخنان به علاوه خستگي ماركت از سقوط بي امان دلار در هفته پيش را مي توان دلايل اصلي افزايش ارزش دلار دانست. اما ديروز اگرچه يورو در برابر دلار بازي را واگذار كرد اما خبر هاي اقتصادي منطقه يورو بسيار خوب بودند .شاخص PPI آلمان به مراتب بهتر از انتظار ظاهر شد و در شرايطي كه ماركت انتظار 0.1 افزايش را داشت عدد 0.7 همه را متعجب و طرفداران يورو را خوشحال كرد به طوري كه بعد اعلام اين عدد يورو 40 پيپ در برابر دلار قوي شد اما بعد از برخورد به ترند لاين راه رفته را بازگشت. مقامات بانك مركزي اروپا هم سخنان اميدواركننده اي در جهت افزايش نرخ بهره گفتنند. هم ايسينگ و هم تريشه از تورم اظهار نگراني كردند كه اين نشاندهنده تمايل مقامات بانك مركزي اروپا به افزايش نرخ بهره است . نكته جالب ديگري كه اشاره به آن خالي از لطف نيست رفتار ديروز ين در برابر دلار است .ديروز ين در برابر دلار در حال قوي شدن بود اما به محض رسيدن به 115.50 بدون هيچ خبر خاصي بشدت و ناگهاني ضعيف شد . شايعاتي در ماركت پيچيده است دال براينكه اين حركت توسط خود بانك مركزي ژاپن صورت گرفته تا بصورت مصنوعي ين را ضعيف نگه دارد .صحت و سقم اين شايعه را من نمي دانم اما چيزي كه واضح است اينست كه ژاپن از پايين بودن ارزش ين سود ميبرد(چون كشوري است وابسته به صادرات ) و ميل ندارد ين قوي شود از طرفي تحت فشار براي افزايش نرخ بهره است . بنابراين دخالت در بازار ارز مي تواند يكي از گزينه هاي پيش روي مقامات ژاپني باشد .حال يا بصورت مستقيم و با خريد وفروش هاي گزاف و يا ايما و اشاره ها و ايجاد شايعات



18-03-2006
.
هفته آينده هفته نسبتا كم خبري است و از اقتصاد امريكا خبر هاي چندان مهمي نداريم .بقيه اقتصاد هاي برتر جهان هم در هفته آينده چندان خبر هاي نوئي ندارند . به ترتيب خبر هاي مهم در روزهاي آتي عبارت اند ازدوشنبه:دوشنبه تنها يك شاخص درجه دو (شايد هم سه)leading Indicator از امريكا اعلام ميشود.بنا براين به نوعي ميتوان گفت كه دوشنبه از امريكا خبري نداريم .از اروپا هم مهمترين خبر PPI آلمان است .منابع عرضه مالي انگليس هم در اين روز اعلام مي شود . بنابراين با توجه به خالي بودن تقويم و موج صعودي شديد يورو در هفته گذشته اگر اولين دقايق شروع ماركت با گپ آغاز نشود و يكي دو ساعتي آرام باشد اين آرامش را تا انتهاي روز حفظ خواهد كرد و من فكر ميكنم دلار كمي از ضرر ها را جبران كند . سه شنبه :مهمترين خبر امروز PPI امريكا است كه ساعت 5:00 به وقت تهران اعلام مي شود .ماركت سطح انتظار خود از اين عدد را پايين آورده و انتظار كاهش را دارد بنابراين در صورت مثبت بودن اين عدد دلار قوي مي شود . CPIانگليس هم در اين روز اعلام ميشود كه حايز اهميت است. خبرهايي از ميزان خرج كرد مصرفكنندگان فرانسوي و همينطور آمار بيكاري ايتاليا هم داريم كه البته جزء اخبار درجه يك محسوب نمي شوند . توجه اصلي روز سه شنبه معطوف PPI امريكا است. چهار شنبه : مهمترين خبر اين روز گزارش مربوط به جزييات جلسه گذشته بانك مركزي انگليس است . همانطور كه دوستان مي دانن جلسه گذشته اعضا بانك مركزي انگليس(BOE) راي به ثابت ماندن نرخ بهره دادند.اما چيزي كه آنروز اعلام نشد و در واقع چهارشنبه اعلام مي شود تركيب راي دهنگان است .ماركت انتظار دارد كماكان نيكل به كاهش نرخ بهره راي داده باشد بنابراين انتظار 8-1 را داريم . تغيير اين تركيب مي تواند براي پوند بسيار مهم باشد . چهرشنبه تراز تجاري اروپا و Industrial New order اين منطقه اعلام ميشود . تراز تجاري ژاپن هم از خبر هاي مهم اين روز است. پنج شنبه :مهمترين خبر اين روز CBI Industrial Trend انگليس است . حساب جاري منطقه يورو هم در اين روز اعلام ميشود كه به نوعي مهم است . از امريكا هم آمار مدعيان استفاده از مزاياي بيكاري را داريم .با توجه به اينكه همه اين اخبار نسبتا درجه دو هستند پنجشنبه يك روز فاندامنتالي نخواهد بود و ماركت متاثر از مسائل تكنيكي آن روز حركت خواهد كرد .جمعه :جمعه دو شاخص نسبتا مهم از اقتصاد امريكا خواهيم داشت Durable Good Orders وNew home sales در اين روز اعلام مي شوند كه هردو به نوعي مهم هستند .در كل هفته آينده چندان هفته تعيين كننده اي براي مسائل فاندامنتالي ماركت نيست و بازي گران براساس دريافتهاي خود از روزها و هفته هاي گذشته تريد خواهند كرد .



14-03-2006

مي توان گفت مهمترين خبر ديروز انتشار اخباري از بانك مركزي امارات متحده عربي بود دال بر اينكه اين بانك تصميم دارد 10 درصد از رزرو خود را از دلار به يورو تبديل كند . كارشناسان اعتقاد دارند كه اين اقدام به ازاي لغو قرارداد كنترل بنادر امريكايي توسط شركت اماراتي صورت گرفته است . اين مسئله چند هفته پيش به تيتر جنجال بر انگيز روزنامه ها تبديل شده بود و مخالفتهاي شديدي را از داخل امريكا به همراه داشت. بسياري معتقدند كه اولين موج هفته كه باعث قوي شدن يورو شد به اين علت بوده .اما اين موج قدرت رد كردن رزيستنس 1.1970 را در تلاش اول نداشت و مجبور شد براي قدرت گرفتن كمي بازگردد و دوباره به اين رزيستنس حمله كند و الان كه من اين مطلب را مي نويسم اين رزيستنس شكسته شده . نكته اي كه در مورد مسئله بانك امارات قابل ذكر است اينست كه كل رزرو اين بانك 28 ميليارد دلار است(وتقريبا تمام آن هم دلار است) بنابر اين ده درصد چيزي در حدود 3 ميليارد دلار ميشود كه رقم ناچيزي براي ايجاد موج در فاركس است. علت اصلي ترس طرفداران دلار از اين مسئله بيشتر جنبه رواني دارد .تغيير رزرو بانكهاي مركزي جهان از دلار به ساير ارزها ممكن است به زودي اپيدمي شود واين مسئله براي دلار خوشايند نيست. ايران و سوريه نيز تصميمات مشابهي براي تغيير رزرو خود دارند .رزرو ايران 40 ميليار و رزرو سوريه 5 ميليارد دلار است كه البته اگر تمامي اين مبالغ هم تبديل شود بازهم مقدار ناچيزي است اما همانطور كه گفتم از نظر رواني مهم است .چين هم هر از گاهي صحبت از تغيير رزرو خود مي كند كه اينبار ديگر مسئله بحث رواني نيست بلكه اگر مقدار كمي از اين رزرو از دلار به ديگر ارزها تبديل شود براي دلار ضربه سنگيني خواهد بود .PPI انگليس كمي بهتر از آنچه انتظار ميرفت بود و Industrial Production ايتاليا ضعيف ظاهر شد . مهمترين خبرهاي امروز آمار خرده فروشي امريكا و شاخص ZEW آلمان است . خرده فروشي امريكا ماه پيش بسيار قوي بود و دلار را قوي كرد اما نه آنقدر قوي كه از ساپورتهاي تكنيكي آن موقع بگذرد(1.1858 و جالب است اشاره كنم كه همين جمعه گذشته هم بعد از اعلام NFP دلار قوي شد اما دقيقا همين ساپورت (بدون حتي 1 پيپ اختلاف) جلوي رشد دلار را گرفت) .براي اين ماه انتظار كاهش اين شاخص را داريم كه بعد از يك افزايش تند وتيز طبيعي است.

12-03-2006

هفته آينده هفته نسبتا مهمي براي بازار ارز محسوب مي شود چند شاخص مهم از امريكا و چند شاخص ريز و درشت ديگر از بقيه كشورهاي پيشرفته جهان در هفته بعد اعلام ميشوند كه به ترتيب خواهم نوشت و در آخر يك جمع بندي نهايي خواهم داشت .دوشنبه : در اين روز با توجه به اينكه خبر خاصي از امريكا و منطقه يورو نخواهيم داشت احتمالا روز آرامي خواهد بود و ماركت ترجيح مي دهد به انتظار وقايع مهمتر روزهاي بعد بنشيند .دوشنبهPPI انگليس اعلام ميشود كه نسبتا مهم است .همچنين در اولي ساعات باز گشايي ماركت خبر نسبتا مهمي از اقتصاد ژاپن خواهيم داشت مثل GDP و تراز تجاري ژاپن.در كنار اين اعدادGDP Deflator هم اعلام ميشود .اين شاخص هم به نوعي مهم تلقي مي شود و يا شايد مي شد .زماني كه بين بانك مركزي ژاپن و دولت اين كشور اختلاف عقيده بود دولت از اين شاخص به عنوان معيار تورم استفاده مي كرد در حالي كه مفامات بانك مركزي ازCPI استفاده مي كردند .البته الان اين اختلافات به نوعي حل شده و اين مسئله هم شايد از اهميتش كاسته شده باشد اما به هر حال افزايش GDP Deflator مي تواند به نوعي براي ين مثبت باشد .سه شنبه: مهمترين خبر سه شنبه آمار خرده فروشي امريكا است .نوبت پيش اين عدد بسيار قوي ظاهر شد اما براي اينبار ماركت نتظار كمي كاهش را دارد كه البته بعد از يك افزايش شديد كاهش جزئي طبيعي است.فراموش نبايد كرد منحني بسياري از شاخصهاي اقتصادي همانند منحني قيمت نوساني و مواج است و صرفا با يك بالا يا پايين رفتن نمي توان به آن شاخص اميد وار شد و بايد ترند را نگاه كرد .(اين يكي از دلايلي است كه گاهي اوقات حركت قيمت با خبر نمي خواند )از اروپا هم گزارش ZEW آلمان اعلام مي شود كه حائز اهميت است . خبرهايي از صنعت و خرده فروشي ژاپن و علي الخصوص گزارش جزييات جلسه گذشته بانك مركزي ژاپن هم در اين روز اعلام ميشود كه براي ين مهم است .چهار شنبه :مهمترين خبر اين روز NET Foreign Securuty Purchase و Empire Manufacturing امريكا است كه علي الخصوص NET Foreign Security Purchase بسيار مهم است .كسري تجاري امريكا مدتي است كه پي در پي در حال ركورد شكاندن است و تنها دليلي كه ماركت به اين عدد مدتي است اهميت نمي دهد اينست كه NFSP بسيار قوي عمل كرده و خريد بيش از حد اجناس خارجي و نفت از طرف امريكاييها با خريد بيشتر اوراق بهادار امريكا توسط خارجي ها جبران ميشود و به نوعي ماركت ديگر از تراز بشدت منفي امريكا نمي هراسد .اما در نوبت پيشNFSP ضعيفتر از حد انتظار ظاهر شد و اگر اينبار هم چندان قوي عمل نكند ترس از تراز تجاري منفي امريكا براي دلار خوشايند نخواهد بود . چهار شنبه وضعيت بازار كار انگليس هم روشن مي شود كه براي پوند با اهميت است . پنجشنبه:اين روز روز مهمي است .CPI امريكا مهمترين خبر پنجشنبه است .اگر اين عدد قوي اعلام شود انتظارات ماركت را راجع به افزايش نرخ بهره بالا خواهد برد و به نوعي براي دلار مثبت است. خبرهايي از وضعيت مسكن هم داريم كه با توجه به نگرانيهاي اخير راجع به بازار مسكن اين خبرها اگرچه خبرهاي درجه يك بازار مسكن نيستند اما ارزش توجه كردن دارند . پنجشنبه فقط شاخص تورم امريكا اعلام نمي شود .CPI منطقه يورو هم در اين روز اعلام مي شود .خرده فروشي انگليس هم خبر مهم ديگري است كه احتمال دارد بر زوج ارزهاي درگير با پوند تاثير بگذارد . جمعه : جمعه زياد روز پر هيجاني براي فاندامنتالي ها نيست و تنها دو خبر نسبتا مهم اعلام مي شود . Industrial Production وU OF Michigan confidence دو خبري هستند كه ممكن است در روز جمعه توجه ماركت را جلب كند .اگر بخواهيم كلي به داستان نگاه كنيم من فكرميكنم دوشنبه با توجه به اينكه خبر مهمي نداريم ماركت در شرايط بعد ازNFP باشد و كمي خود را تنظيم كند و در روزهاي بعد هم از سه شنبه تا پنجشنبه هرروز به ترتيب يك خبر مهم داريم (retail sales وNFSP وCPI ) كه بسته به چگونگي اين اعداد ماركت حركت خواهد كرد .به شخصه طرح كلي براي حركت ماركت در هفته بعد ندارم و به نظر من چندان قابل پيش بيني نيست بايد اندكي صبر كرد و خبرها را شنيد .



10-03-2006

ديروز كسري تجاري امريكا به بالاترين حد درتاريخ اين كشور يعني منفي 68.5 رسيد و به نوعي مي توان گفت كه ركورد شكاند و اين در شرايطي بود كه ماركت انتظار منفي 66.5 را داشت با اين حال دلار نه تنها آسيب جدي نديد بلكه اندكي هم قوي تر شد . علت اين مسئله همانطور كه ديروز گفتم جو رواني مثبتي است كه به نفع دلار بوجود آمده .اين جو رواني مثبت كه در واقع عامل اصلي قوي شدن دلار در اين هفته به شمار مي آيد خوش بيني بيش از اندازه ماركت به آمار بازار كار امريكا ست كه امروز اعلام مي شود . دليل ديگري كه ماركت به تراز به شدت منفي تجاري امريكا اهميتي نداد شاخص Net Foreign Security Purchase كه هفته بعد اعلام مي شود . مدت زيادي است كه خارجي ها علاقه زيادي به اوراق بهادار امريكا از خود نشان مي دهند واين مسئله به نوعي از اهميت تراز تجاري منفي مي كاهد .به رفتار ماركت در نوبت پيش اعلام اين عدد اگر دقت كنيد رفتاري تقريبا مشابه رفتار ديروز را ميبينيد .در ماه پيش هم با اينكه كسري تجاري بيشتر شده بود اما دلار بشدت قوي شد .ظاهرا اين عدد اهميت خود را از دست داده و زمان اعلام اين خبر بيشتر به نوعي قرار ملاقات غولها تبديل شده .كساني كه از پيش تصميم خود را گرفته اند و فقط منتظر زماني براي وارد شدن به بازي هستند . بانك مركزي ژاپن هم اگرچه اعلام كرد كه سياست پايين نگه داشتن نرخ بهره را رها خواهند كرد اما سخنان فوكويي و ترسهاي ديگر مقامات ژاپني از بازگشت ركود باعث شد تا ين چندان قوي نشود .فوكويي صراحتا اعلام كرده كه نرخ بهره به صورت ناگهاني افزايش پيدا نخواهد كرد وبايد نشانه هاي محكم از افزايش تورم ديده شود . بنابراين ماركت كه به نوعي به افزايش نرخ بهره در آپريل اميدوار شده بود دچار نوعي سرخوردگي شده . مقامات بانك مركزي انگليس هم همانطور كه انتظار ميرفت نرخ بهره را از 4.5 تغيير ندادند و هيچ كامنتي هم بعد از جلسه نداشتيم .22 مارس گزارش اين جلسه را خواهيم داشت و تركيب راي دهندگان كه اين تركيب براي ماركت بسيار مهم است .بايد ديد آيا نيكل توانسته تعدادي از همكارانش را با خود موافق كند (اين شخص چند نوبت پي در پي است كه يك تنه ساز مخالف مي زند و به كاهش نرخ بهره راي ميدهد در حالي كه 8 نفر بقيه به ثابت ماندن) يا اينكه او تسليم جمع ميشود . در مورد امروز بايد بگويم كه اگرچه اخبار زيادي راجع به ژاپن و اروپا امروز اعلام مي شود اما به علت اعلام شدن NFP در ساعت 5:00 به وقت تهران ماركت در فاز صبر است و تا ساعت 5 انتظار حركت شديد نداريم .در هفته گذشته دلار به علت خوشبيني ماركت به اين عدد به شدت قوي شد و بنابراين اگر اين عدد زير 200000 اعلام شود ممكن است دلار مقداري از مسير رفته را باز گردد اما .بالاي 230000 احتمالا خريدارن دلار را خوشحال خواهد كرد.


9-03-2006

ديروز هيچ خبر مهمي نداشتيم و در شرايطي كه ماركت به انتظار سه اتفاق مهم نشسته است ديروز دلاركمي از مسير رفته را بازگشت . اما اين را به حساب ضعف دلار نمي توان گذاشت و تنها به عنوان يك نفس گرفتن ماركت بايد به آن نگاه كرد .سه اتفاق مهم مورد نظر عبارتند از (به ترتيب اولويت): 1- NFP روز جمعه 2-تراز تجاري امريكا كه امروز ساعت 5:00 به وقت تهران اعلام مي شود 3-گزارش بانك مركزي ژاپن كه امروز ساعت 9:30 به وقت تهران اعلام مي شود در موردNFP بايد بگويم كه بشدت ماركت به عددي كه اين هفته اعلام مي شود اميدوار است و موجي كه از آغاز هفته به نفع دلار براه افتاده به همين دليل است .انتظار رسمي ماركت 200000 است اما بعضي نهادهاي اقتصادي بسيار خوشبين تر از اينها هستند و حتي پيشبيني 300000 هم ديده شده . تراز تجاري امريكا امروز اعلام مي شود وماركت انتظار دارد كه اين عدد بزرگتر شود و به 66.5 برسد . با توجه به اينكه جو رواني به نفع دلار است انتظار داريم كه اگر عدد نهايي كمي بهتر از اين عدد باشد (يعني كوچكتر باشد) دلار بشدت قوي شود .اما اگر تراز تجاري امريكا بدتر شده باشد (يعني بيشتر باشد) انتظار يك رشد ملايم براي يورو را داريم (مگر اينكه عدد واقعا اسفناك باشد) به عبارتي مي خواهم بگويم كه به علت بالا رفتن سطح انتظارات از NFPكه روز جمعه اعلام مي شود جو رواني به نفع دلار است و بازيگران براي خريد دلار به دنبال بهانه هستند اما براي فروش آن به دنبال دليل .بانك مركزي ژاپن هم تا دقايقي ديگر گزارش خود را اعلام ميكند .عموم بازيگران ماركت انتظار افزايش نرخ بهره را حداقل در اين جلسه ندارند و بنابراين در صورت افزايش ين بشدت قوي مي شود و در صورت ثابت ماندن (كه من فكر ميكنم داستان همين باشد ) ين رفتار طبيعي دارد و زوج ارز دلار به ين در مسير تكنيكال خود ممكن است قوي تر شود .




8-03-2006

رفتار ديروز ماركت بسيار پيچيده بود و منو بياد روز اعتصاب نيويورك انداخت .در ون روز هم بي هيچ دليل ظاهري دلار بشدت قوي شد. البته رفتار ديروز چندان هم بي دليل نبود شايعاتي در ماركت هست دال بر بشدت قوي شدن NFP . انتظارات از اين عدد حتي به 300000 هم رسيده و بسياري اعتقاد دارند كه ممكن است نرخ بهره به 5.25 و يا حتي 5.5 هم برسد .سخنراني ديروزPoole (اين شخص داراي حق راي در كميته مركزي نيست) هم مزيد بر علت بود .او صريحا عنوان كرد كه اگر شاخصهاي اقتصادي امريكا رو به افزايش باشد FED مجبور به افزايش نرخ بهره خواهد شد .مهمتر از آن در سخنان او نكته اي بود كه مدتها بود ماركت نگران آن است .او نگراني خاصي راجع به وضعيت مسكن در امريكا ندارد و اظهار كرد كه اين مسئله ضربه سنگيني به اقتصاد امريكا نخواهد زد . اما با توجه به اينكه Poole حق راي ندارد و عضو كليدي FED محسوب نمي شود موج ديروز مستقيما به سخنان او باز نمي گردد و علت اصلي احتمالا همان بالا رفتن سطح انتظارات ازNFPاست . ديروز اگرچه روز خوبي براي يورو نبود اما اعداد ارقام منطقه يورو اميدواركننده بود .Factory Order آلمان رشد قابل قبولي داشت كه به نوعي تقويت كننده ديدگاه كساني است كه اعتقاد دارند اقتصاد منطقه ورو رو به رشد است .از ژاپن خبر هاي ضد و نقيض زيادي به گوش مي رسد .كويزومي نخست وزير ژاپن در سخنان خود اشاره به اين داشته كه مقامات بانك مركزي در افزايش نرخ بهره جانب احتياط را رعايت كنند.ژاپني ها تجربه خوبي از افزايش زود هنگام نرخ بهره ندارن و در سال 2001 هم زود تر از موقع نرخ بهره را افزايش دادن و ظاهرا چندان كار درستي نبوده .اين مجوعه عوامل وعلي الخصوص نگراني كويزومي باعث شده تا ماركت نسبت به افزايش نرخ بهره در اين هفته بد گمان شود و بنابراين ين مقداري از مسير رفته را بازگشت .اما با تمام اينها بسياري نيز هنوز اعتقاد دارند كه همين هفته (يعني فردا پنجشنبه) نرخ بهره 0.25 افزايش خواهد يافت كه اگر اينطور بشود (كه شخصا بعيد مي دانم ) ين بشدت قوي ميشود .ديروز شاخص BRC Retail salesانگليس هم اعلام شد كه كمي بهتر از حد انتظار بود .براي نرخ بهره انگليس كماكان انتظارت اينست كه فعلا مقامات BOE قصد دارند بر سر جاي خود (4.5) بايستند .

4-03-2006

هفته آينده نسبت به هفته اي كه گذشت حجم كاري كمتري براي كساني كه اخبار را دنبال مي كنند دارد . مهمترين خبر هاي هفته آتي تراز تجاري امريكا و NFP امريكا است كه به ترتيب در روزهاي پنجشنبه و جمعه اعلام مي شود. علاوه بر اين دو خبر مهم هفته آينده 5 بانك مركزي مهم دنيا براي تعيين نرخ بهره جلسه دارند .بانكهاي مركزي زاپن انگليس كانادا استراليا و نيوزلند در هفته بعد جلسه دارند كه جلسات مربوط به بانكهاي مركزي انگليس استراليا و نوزلند اتفاق مهمي براي ماركت محسوب نمي شود و بعيد است كه تاثير خاصي بر بازار ارز داشته باشند .در مورد كانادا هم كه گران شدن قيمت نفت و بالطبع رونق اقتصادي كانادا انتظار افزايش اين نرخ را داريم . بحراني ترين جلسه مربوط به جلسه بانك مركزي زاپن است كه در دو جلسه در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه برگزار مي شود. اين جلسات از آنجايي بحراني تلقي مي شود كه ماركت بشدت تشنه اطلاعاتي در باره تصميم مقامات بانك مركزي زاپن راجع به نرخ بهره است. مدتها بود كه مابين دولت و بانك مركزي زاپن برسر افزايش نرخ بهره زاپن اختلاف نظر بود .مقامات بانك مركزي زاپن بارها اعلام كرده بودند كه اگر چند ماه پياپي شاخص CPI رشد خوبي از خود نشان دهد نرخ بهره افزايش خواهند و ديگر نرخ بهره زاپن صفر نخواهد بود .اما مقامات دولتي زاپن كه مسئوليت امور اقتصادي را بيشتر احساس ميكردند از ترس بازگشتن ركود به اقتصاد در حال احياي زاپن اصرار مي كردند كه هنوز براي اين تصميم زود است وبايد منتظر نشانه هاي بيشتر بود . چندي پيش فوكويي رييس بانك مركزي زاپن صراحتا اعلام كرد كه در انديشه افزايش نرخ بهره است و اين سخن او توام شد با جمله كويزومي نخست وزير زاپن كه اعلام كرد تصميم گيري در مورد نرخ بهره با بانك مركزي است .جمله اي كه حكايت از حل شدن اختلافات مقامات دولتي و بانكي زاپن داشت و طرفداران ين بهانه خوبي براي خريد ين پيدا كردند و موج اخير ين را براه انداختند . در اولين ساعات روز جمعهCPI زاپن اعلام شد و در شرايطي كه ماركت انتظار 0.4 را داشت اين عدد 0.5 اعلام شد .بعبارتي بهتر از حد انتظار و قاعدتا ين بايد قوي مي شد و اتفاقا در دقايق اوليه اعلام اين خبر هم ين قوي شد اما خبر هاي ديگري هم در كنار اين خبر اعلام شد كه مايوس كننده بود .آمار بيكاري زاپن بالاتر رفته بود و مصرفكنندگان زاپني هم طبق آمار و ارقام علاقه كمتري به خرج كردن از خودشان نشان دادند .اين خبر هاي ضد ونقيض باعث شد ين روز جمعه خوبي نداشته باشد. به همين دليل جلسه بانك مركزي زاپن در اين هفته از اهميت فوق العادهاي برخوردار است . خلاصه وار اخبار مهم روزهاي هفته را مي نويسم و در آخر هم يك جمع بندي كلي: دوشنبه : دوشنبه روز نسبتا آرامي است خبرهايي راجع به خرده فروشي در اروپا و همين طورFactory order امريكا كه جزء اخبار درجه دو امريكا محسوب مي شود .سه شنبه : روز سه شنبه خبر مهمي از امريكا نداريم بنابراين سه شنبه هم روزآرامي خواهد بود .خبر هايي از وضعيت صنعت در آلمان و زاپن و همين طور خبري هم راجع به خرده فروشي در انگليس خواهيم داشت .جلسه بانك مركزي استراليا و كانادا در اين روز است .چهار شنبه : امروز روز جلسه بانك مركزي زاپن است و براي ين نسبتا مهم است اما در باقي ارزها خبر مهمي نداريم .در اين روز برنانكي رئيس جديد فدرال ريزرو در لاسوگاس سخراني خواهد كرد كه البته اتفاق مهمي نخواهد بود .در ضمن جلسه بانك مركزي نيوزلند هم در اين روز است . پنج شنبه: مهمترين خبر پنجشنبه تراز تجاري امريكا است كه البته با توجه به اينكه فرداي اين روز خبر مهمتر يعني NFP اعلام مي شود احتمال به پا شدن طوفان كم است .اما به هر حال تراز تجاري امريكا خبر مهمي است .در اين روز جلسه بانك مركزي انگليس هم برگزار مي شود كه خبر مهمي نخواهد بود .جلسه دوم بانك مركزي زاپن هم هست كه گزارش خود را منتشر مي كنند و براي ين مهم است .جمعه : مهمترين و پر خبر ترين روز هفته جمعه است .در اين روزNFP اعلام ميشود كه با توجه به اينكه مقامات بانك مركزي امريكا بارها و بارها اعلام كرده اند كه براي آينده نرخ بهره برنامه قاطعي ندارند وبه دقت به اعداد و ارقام نگاه مي كنند اين خبر مي تواند بسيار مهم تلقي شود .خبر هاي ديگري هم جمعه اعلام مي شود مثل وضعيت تورم و رشد اقتصادي در كشور هاي منطقه يورو و خبر هايي راجه به صنعت زاپن و ميزان خرجكرد خانوارهاي زاپني اما بدليل اينكه اين خبرها چند ساعتي قبل ازNFP اعلام مي شوند از طرف ماركت ناديده گرفته مي شوند (چون ماركت در فاز انتظار است و چيزي نمي بيند) اما در حافظه ماركت باقي خواهند ماند .به طور كلي پيش بيني من راجع به حركت EUR/USD در هفته آينده اينست كه اين زوج ارز تا روز جمعه در كانالي با شيب ملايم بالا خواهد رفت . در روز جمعه هم بسته به اينكهNFP در چه حدودي اعلام شود ماركت واكنش نشان خواهد داد . در صورت ضعيف بودن دلار ضعيفتر مي شود ولي در صورت قوي بودن NFP و در نتيجه قوي شدن دلار نبايد به عنوان چيزي بيشتر از يك ريورسال نگاه كرد .


28-02-2006

ديروز دلار در برابر يورو و پوند اندكي قوي تر شد اما بازي را در برابر ين واگذار كرد .چند روزي است كه ين بشدت در حال قوي شدن است .علت آنرا بايد در روابط ميان دولت و بانك مركزي زاپن جستجو كرد . همانطور كه مي دانيد اقتصاد زاپن چند سالي است كه در ركود بسر مي برد و به همين دليل بانك مركزي زاپن نرخ بهره را چندي است كه در عدد صفر نگه داشته و در واقع كمترين نرخ بهره را در ميان بانكهاي مركزي جهان دارد . اما چند ماهي است كه بعضي از شاخصهاي اقتصادي زاپن قابل قبول بوده اند و اين گمان در ذهن بسياري بوجود آورده اند كه دوران كسادي زاپن رو به اتمام است و بنابر اين ديگر دليلي ندارد تا نرخ بهره صفر بماند . يكي از اين افراد فوكوئي رئيس بانك مركزي زاپن است كه در سخراني اخير خود اعلام كرد كه بانك مركزي زاپن در انديشه افزايش نرخ بهره است .اين اولين باري نبود كه فوكوئي اين حرفها را مي زد اما اين بار با دفعات پيش تفاوتهايي داشت كه ماركت واكنش جدي تري به آن نشان داد . دولت زاپن بدليل اينكه زاپن يك كشور وابسته به صادرات است و افزايش نرخ بهره باعث افزايش ارزش پول كشور و بنابراين كاهش صادرات مي شود با بانك مركزي مخالفت مي كرد و هر بار كه فوكوئي حرفي ميزد پشت سرش تاگايي وزير امور دارايي ساز مخالف كوك مي كرد . اگرچه در زاپن بانك مركزي مستقل از دولت عمل مي كند اما قوانين نانوشته باعث مي شد تا بانك مركزي دستهاي خود را بسته ببيند . اما اينبار نشانه هايي از سازش دولت و بانك مركزي زاپن ديده شده .بهترين اين نشانه ها جمله كويزومي نخست وزير اين كشور است كه صراحتا گفت: افزايش نرخ بهره به بانك مركزي مربوط مي شود(جمله كه قبلا ادا نمي شد) . بنابراين بسياري به افزايش نرخ بهره زاپن اميدوار شدند و چون اين نرخ صفر است پتانسيل خوبي براي رشد وجود دارد . اما اين عقيده مخالفاني هم دارد .مخالفان استدلال مي كنند كه زاپن هنوز كاملا از ركود خارج نشده و اگر هم افزايشي در نرخ باشد ناچيز است . مهمتريت خبر ديروزNew Home Sales بود كه 5 درصد كاهش را نشان داد و در شرايطي كه ماركت انتظار داشت 1260000 خانه به فروش برسد تنها 1233000 فروش انجام شد . كه با توجه به گرم بودن هوا در زانويه اين سقوط نگران كننده است.مسئله ديگر كه نگراني را نسبت به بازار مسكن بيشتر مي كند بالا رفتن خانه هاي آماده براي فروش است .اين عدد به 5280000 رسيد كه نشان دهنده افزايش عرضه در اين بازار است . دو شكل زير نشان دهنده روند فروش خانه و روند عرضه در امريكا است همانطور كه مي بينيد الان فروش در جاي نسبتا بالايي است و بعضي اعتقاد دارند اين يك حباب است .اعداد و ارقام اين ماه نشاندهنده افزايش عرضه وكاهش تقاضاست.افزايش عرضه و كاهش تقاضا عاقبت خوشي را براي قيمت مسكن به همراه نخواهد داشت و اگر اين روند ادامه پيدا كند و قيمت مسكن سقوط كند بي شك مقامات فدرال رزرو دست روي دست نخواهند گذاشت. مهمترين خبرهاي امروز وضعيت بيكاري در فرانسه وآلمان است و همين طورGDP امريكا . GDP امريكا ماه پيش 1.1 اعلام شد و با اينكه فوق العاده پايينتر از انتظار ماركت بود اما ماركت در صحت آن شك كرد (جو رواني هم در آن روزها به نفع دلار بود) و دلار را قوي كرد .امروز انتظار داريم اين عدد در تجديد نظري كه مي شود به 1.6 برسد .من فكر نمي كنم امروز بعد از اين خبر دلار قوي شود (مگر اينكه عدد بزرگي باشد) و احتمال حركت ملايم و افزليشي يورو به دلار در امروز بيشتر است.


25-02-2006
بنا دارم هرشنبه(و يا يكشنبه) قبل از باز شدن ماركت نگاهي به وقايع پيش رو داشته باشيم و چهارچوب اصلي حركت هفته بعد ماركت را تا حدودي مشخص كنيم. بديهي است كه اين امر نياز به كمك و راهنمايي اساتيد دارد و اميدوارم اگر اشتباه يا نقصي دراين مطالب ديدند مرا از لطفشان بي نصيب نكنند. قبل از اينكه كار را شروع كنيم نكاتي به ذهنم مي رسد كه آنها را مطرح مي كنم : 1-دوستان و علي الخصوص كساني كه بيشتر با فاركس آشنا هستند مي دانن كه پيش بيني رفتار ماركت حتي براي 10 دقيقه چه كار مشكلي است و اين كه كسي ادعا كند كه رفتار هفته بعد ماركت را مي تواند پيش بيني كند قطعا ادعايي از سر خامي است كه جواب آن را بايد با لبخند داد و يا از دانشي عميق بهره مي گيرد كه در خور تامل و تفكر است. من نه چنين ادعايي دارم و نه چنان دانشي.بنابر اين اين نوشته ها همانطور از عنوانش پيداست صرفا چشم اندازي به وقايع هفته است و اي بسا بنا به اتفاقات جديد و ناگهاني كه در ماركت رخ مي دهد بي اعتبار شوند و يا نياز به تجديد نظر داشته باشند. 2- من فقط وقايع چهار اقتصاد برتر (امريكا منطقه يورو زاپن انگليس) را مي نويسم و براي مابقي دوستان از منابع ديگري بايد بهره ببرند .3-اگر از لفظ ماركت نام بردم و نوع زوج ارز قيد نشد منظور EUR/USD است. مثلا اگر نوشتم كه ماركت در هفته آينده سويينگ مي كند منظورم EUR/USD است. علت اين مسئله اين است كه تحليل تمام زوج ارزها كا رطاقت فرسا و زمان بري است .بنابراين من نگاه جدي تر را فقط به اين زوج ارز مي اندازم و با توجه به همبستگي بالاي ديگر زوج ارزها باEUR/USD به نوعي مي توان آنها را هم تحليل شده دانست(البته تا حدودي).4-در اين نوشته فقط خبر هاي مهم و يا به عبارت ديگر مسائلي كه احتمال بالاتري براي تكان دادن ماركت دارن بررسي مي شود و جزييات را دوستان مي توانند در تقويمهاي معتبر بخوانند.هفته آينده 27 فوريه الي 3 مارس است . در اوايل هفته پيش با توجه به عوض شدن فاز ماركت پيش بيني شد كه ماركت مومنتم كافي براي شكستن كانالي كه در آن اسير شده را ندارد و بنابراين مابين دو خط اصلي 1.20 و 1.18 نوسان خواهد كرد . تا اين لحظه نرخ نتوانسته از محدوده خود خارج شود .هفته پيش من گمان مي كردم كه زمان گرفتاري نرخ طولاني تر باشد و فكر مي كردم كه در هفته بعد هم در همين كانال بماند اما باتوجه به بعضي مسائل احتمال خروج از اين محدوده وجود دارد كه در ضمن گزارش به آن اشاره خواهم داشت و زمان احتمالي آن را خواهم نوشت.دوشنبه : مهمترين اتفاق روز دوشنبه New Home Salesامريكا است كه با توجه به نگراني هايي كه اخيرا نسبت به بازار مسكن امريكا بوجود آمده اين خبر مي تواند خبر مهمي تلقي شود اما با توجه به وقايع مهمتري كه در روزهاي بعد مي افتد به نظر من دو شنبه روز آرامي خواهد بود .در ضمن در اخرين لحظات روز دوشنبه خبر هاي هم از وضعيت صنعت و خرده فروشي زاپن خواهيم داشت كه نسبتا مهم هستند .سه شنبه : مهمترين خبر سه شنبه خبري است كه راجع به GDPامريكا خواهيم داشت. اين عدد مربوط به سه ماهه چهارم سال 2005 است و ماه پيش اين عدد 1.1 اعلام شد و همه را متعجب كرد تا جاييكه اين اعتقاد دربسياري بوجود آمد كه اين عدد صحيح نيست .اينبار كارشناسان انتظار 1.5 را دارند .بنابر اين ميبينيم كه 1.1 آنقدرها هم غلط نبوده وظاهرا در آن روز(دوستان قطعا به خاطر مي آورند) طرفداران دلار در كمين نشسته بودند و چند كلمه اي كه از دهان Snow خارج شد را بهانه قرار دادند تا دلار قوي كنند .همين روند را در روزهاي بعد هم شاهد بوديم .اما اين بار به نظر من اين خبر اهميت حياتي خود را از دست داده و احتمال شگفتي ساز بودن كم است . روز سه شنبه خب هاي مهمي هم از وضعيت بازار كار آلمان و فرانسه و ساخصهايي هم راجع به ميزان تورم در اروپا داريم كه نسبتا مهم هستند .سه شنبه روز بسيار پر خبري است و اخبار درجه دو تري هم وجود دارد . چهار شنبه : چهار شنبه هم روز كاري نسبتا سنگيني براي كساني كه اخبار دنبال مي كنند است. مهمترين خبرهاي چهار شنبه Personal IncomeوPersonal Spendingو*ISM Manufacturing امريكا هستند . گزارش PMI Manufacturing هم براي كشورهاي منطقه يورو نسبتا مهم است .تغييرات منابع مالي انگلستان هم در اين روزاعلام مي شود كه دانستن آن خالي از لطف نيست.پنج شنبه : مهمترين خبر روز پنجشبه مهمترين خبر هفته هم هست : جلسه بانك مركزي اروپا.در اين جلسه انتظار داريم كه نرخ بهره منطقه يورو از 2.25 به 2.5 افزايش يابد .البته اين مسئله مدت زيادي است كه در قيمت ماركت لحاظ شده و اتفاقي نيست كه ماركت را تكان دهد . مسئله اساسي كنفرانس مطبوعاتي Trichetرئيس اين بانك بعد از جلسه است . ماركت بسيار مشتاق است تا بداند آيا باز هم نرخ بهره افزايش خواهد يافت و اگر آري زمان آن دور است يا نزديك ؟ بسته به سخنان Trichet و برداشت ماركت از اين سخنان حركت ماركت تنظيم مي شود و احتمالا امواج مهيبي به راه خواهد افتاد . پنجشنبه خبر هاي ديگري من جمله خرده فروشي آلمان و PPI اروپا و شاخص * Initial Jobless Claimsراجع به بازار كار امريكا هم داريم اما بعيد است بدليل همزماني با كنفرانس مطبوعاتي Trichetماركت به آنها توجهي بكند . جمعه : GDPمنطقه يورو PMI Services براي كشورهاي عضو اين اتحاديه نسبتا خبر هاي مهمي هستند . ISM Non-Manufacturing از امريكا هم نسبتا خبر مهمي است . اما من فكر ميكنم جمعه را ماركت در شرايط پس از طوفان بسر ببرد و متاثر از كنفرانس روز قبل حركت كند .در كل در هفته آينده هم من گمان نمي كنم تا پنج شنبه ماركت بتواند از محدوده1.18 تا 1.20 فرار كند . پنجشنبه هم اگر سخنان Trichet قاطع و تند وتيز بود ماركت تصميم خود را براي جهت بعدي مي گيرد و اگرهم سخنان او نكته خاصي نداشت كماكان به شرايط تعادلي خود ادامه مي دهد .

22-02-2006

ديروز هم روز نسبتا آرامي براي ماركت بود و دلار آهسته آهسته در برابر يورو قوي شد .مهمترين خبر ديروز انتشار جزييات مربوط به جلسه 31 زانويهFOMC بود كه البته اين خبر مهم هم همانطور كه پيشبيني مي شد چندان محرك قوي اي براي ماركت نبود .در اين گزارش نسبت به اقتصاد امريكا ابراز اميدواري شده بود و مقامات بانك مركزي ديدشان نسبت به پيشرفت قوي ترين اقتصاد جهان مثبت بود .در مورد نرخ بهره هم از فحواي كلام اينطور استنباط مي شد كه اگرچه افزايشها به پايان خود نرسيده اما چندان برنامه از پيش تعيين شده و تند وتيزي براي اين داستان وجود ندارد و مقامات نظاره گر اعداد و ارقام خواهند بود .به سه دليل ماركت واكنشي جدي نسبت به اين خبر از خود نشان نداد :اولا اين جلسه مربوط به آلن گرينسپن بوده و او اكنون قدرتي در اين نهاد تصميم گيري ندارد. 2-حرف جديدي در اين جلسه زده نشد و ماركت تمام اين مسائل را مي دانست. 3-امروز شاخص CPI اعلام مي شود و ماركت در انتظار آن است.كسري تجاري اروپا كمتر از حد انتظار بود اما به هر حال كسري بود .براي چهارمين ماه پياپي تراز تجاري اروپا منفي شد با اينحا كل سال 2005 را اروپا با تراز تجاري مثبت تمام كرد اما اين تراز تجاري مثبت نسبت به سال 2004 كمتر بود و اگر اين روند ادامه پيدا كند ممكن است به مشكلات اروپا و بنابر اين يورو اضافه كند .البته اين مسئله فعلا به حد نگران كننده نرسيده و محرك ماركت نيست نكته جالبي كه در اين هفته شاهد آن بوديم تناقضي است كه بين رفتار EUR/USD وGBP/USD بوجود آمده .اگر تاپيك تحليل تكنيكال روزانه را مطالعه كرده باشيد در آنجا هم در اوايل هفته بحثي بين دوستان بوده راجه به اين تناقض كه از ابتداي هفته نشانه هايي از آن را داشتيم و الان بعد گذشت چند روز اين تناقض با چشم غير مسلح قابل روئت است .در حالي كه دلار در برابر يورو و ين قوي مي شود در برابر پوند قدرتي نداشته و پوند اگرچه صعود قاطعي نداشته اما مسلما سقوط هم نكرده .اين مسئله از آن دست اتفاقاتي است كه معمولا بسيار نادر است و تحليل آن هم پيچيده.به اعتقاد بعضي از كارشناسان اين مسئله به انتظارات ماركت از گزارش جزئيات مربوط به جلسه پيشين BOE بر مي گردد .اين دفعه برغم دفعات پيش پيش بيني قاطع و مشخصي نسبت به نتيجه آرا وجود ندارد .بعضي اعتقاد دارند اين بار هم Nickell تنها كسي خواهد بود كه به كاهش نرخ راي خواهد داد و بنابر اين نتيجه آرا 8-1 خواهد بود .در مقابل بعضي هم اعتقاد دارند تعداد مخالفان بيشتر خواهد بود وعدد7-2 را پيش بيني مي كنند .حتي همانطور كه دوستمان تروي نوشتند احتمال 5-4 هم در ماركت مطرح است كه به نظر من بسيار بعيد است و در حد شايعه بايد به آن نگاه كرد .در كنار اينها كساني هم هستند كه اعتقاد دارند Nickell از خر شيطان پياده شده(ببخشيد يكم شوخي هم بد نيست) و بالاخره به جمع دوستان پيوسته و بنابر اين نتيجه راي را 9-0 پيش بيني مي كنند.از حركت چند روز گذشته ماركت و حركت عجيب پوند در برابر دلار مي توان اينگونه استنباط كرد كه ظاهرا ماركت در كنترل كساني است كه اعتقاد به 9-0 دارند .بنابراين اگر 7-2 اعلام شود احتمال ضعيف شدن پوند بيشتر است(و شايد به قول حميد براي تنظيم كردن خود با يورو اين سقوط شديد تر باشد) و اگر 9-0 اعلام شود پوند بشدت قوي مي شود و احتمالاEUR/USD را هم به دنبال خود مي كشد . در صورت 8-1 رفتار ماركت قابل پيشبيني نيست.امروز CPI امريكا هم اعلام مي شود كه بسيار مهم است و در واقع تمركز اصلي ماركت امروز روي اين عدد است كه ساعت 5:00 به وقت تهران اعلام مي شود.



21-02-2006
ديروز روز تقريبا آرام اما در عين حال تعيين كننده اي بود .آرام از آن جهت كه بدليل تعطيل بودن بازار هاي مالي امريكا شاهد نوسانات تند وتيز نبوديم و تعيين كننده از آن جهت كه فكر مي كنم حركت ديروز تكليف EUR/USD براي اين هفته و شايد هفته بعد روشن كرد . هفته پيش شاهد بوديم كه علي رغم خبر هاي خوب براي امريكا(Retail Sales Housing start PPI و سخنان برنانكي همگي قاطعانه به نفع دلار بود) دلار آنطور كه انتظار مي رفت قوي نشد و نتوانست ساپورت 1.1840 را بشكند .و در روز جمعه هم شاهد حركت عجيبي از ماركت بوديم و آن اينكه بعد از اعلام شدنPPI با اينكه اين عدد قاطعانه به نفع دلاربود اما بشدت دلار در براي ديگر ارزها ضعيف شد. از حركت روز جمعه مي توان اينگونه استنباط كرد كه ظاهرا طرفداران دلار(Dollar bulls) قدرت قوي تر كردن دلار را ندارند (ويا زمان آن را مناسب نمي دانند و در گوشه اي كمين كرده اند).دوستان توجه دارند كه از 25 زانويه دلار بي امان صعود كرده و شيب نمودار بسيار تند است در اينگونه مواقع ماركت مومنتوم خود را بعد از مدتي از دست مي دهد و نياز به استراحت دارد.واكنش نشان ندادن به اخبار مثبت امريكا و از طرفي چندان قوي نبودن شاخصهاي منطقه يورو نشانه ديگري از بي هدفي ماركت است . بنابراين اگر اتفاق غير مترقبه اي نيافتد من فكر مي كنم ماركت در اين هفته و شايد هفته بعد هم مابين 1.2000 و 1.1850 نوسان كند . بديهي است كه شكسته شدن 1.2025 از بالا .و 1.1800 از پايين اين سناريو را بي اعتبار مي كند. اخبار ديروز چندان نكته خاصي نداشت و مي توانيد اعداد و ارقام را در جدول پايين ببينيد .مهمترين خبر امروز گزارش مربوط به جزييات جلسه 31 زانويه FED است .با توجه به اينكه اين جلسه جلسه خداحافظي گرينسپن بوده انتظار شنيدن كلمات تند و تيز را نداريم و من فكر مي كنم ماركت به انتظار چهارشنبه بنشيند كهCPI امريكا اعلام مي شود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home